Friday, December 10, 2010

Bagaimana memasang DirectX di Linux menggunakan Wine

Ditulis oleh Wickline Tom

Isnin 18 Januari 2010 03:57

Adakah anda ingin memainkan Windows terbaru dan terbaik game? Sure. Tentu. In Linux? Di Linux? Tentu. Sekarang muncul pertanyaan rumit, bagaimana sebenarnya yang anda lakukan itu? Linux menggunakan OpenGL, sedangkan sebahagian besar bergantung pada Windows game DirectX. tiada masalah Itulah Wine dibuat untuk.

Saya telah menyebutkan Wain dalam howto game Linux saya mega, sebagai salah satu alat yang membolehkan anda untuk menjalankan game Windows di Linux, karena alasan apapun Anda mungkin ingin untuk melakukannya. Keputusan boleh berubah-ubah dan mungkin tidak sempurna, tapi anda masih boleh menguruskan array tampan permainan mudah.

Apa yang mendorong saya untuk mencuba menjalankan salah satu game kelas berat Windows di Linux adalah murni keterbatasan alat sederhana. Permainan yang dimaksudkan adalah Tropico 3, sebuah simulasi kediktatoran hebat dengan beberapa syarat-syarat yang cukup berat, termasuk 2GB RAM dan sekurang-kurangnya kad Nvidia 6600GT 256MB.Ternyata, dua saya Athlons tua baik menjalankan Windows dan dilengkapi dengan Nvidia 6600GT dan 7600GT kad yang tidak benar-benar direka untuk permainan ini. Tetapi jika anda ingat, aku baru saja membeli sendiri sebuah laptop baru berkilat, dengan kad Nvidia 9600GS kuat dengan 512MB VRAM. apa sih, it's worth a try.

Apa yang saya lakukan adalah memasang DirectX 9.0c pada Linux menggunakan Wine dan kemudian dipasang Tropico 3. Lo dan lihatlah, ia bekerja, indah.Saya boleh bermain game dengan butiran ditetapkan ke tinggi tanpa masalah atau gangguan, semua berjalan lancar dan bahkan kualiti suara yang besar.

Pada artikel ini, anda akan belajar cara memasang DirectX menggunakan Wine. Ini bukan sederhana, tapi tidak sukar. Dan kemudian, dunia itu tiram anda.Saya berharap anda akan menikmati panduan ini, ditambah anda mendapatkan beberapa pesolek Tropico 3 screenshot. Suatu tinjauan penuh akan datang kemudian.

Ikuti saya.

Pasang Wine

Ini sederhana. Just open the package manager and install the software. Hanya membuka pengurus pakej dan memasang perisian.

Configure DirectX libraries

Ini adalah langkah yang paling rumit daripada semua.Tapi jangan bimbang, anda mendapatkan semuanya, langkah demi langkah.

Pelancaran tatarajah Wine. Anda boleh melakukannya melalui menu Aplikasi di distro anda, Wain> Configure Wine atau dengan menjalankan winecfg daripada baris arahan. Setelah menu utama terbuka, klik pada tab Perpustakaan.

WINE

Tab ini membolehkan anda untuk menentukan perilaku dari DLL yang berbeza dan menimpa default mungkin. Untuk mendapatkan DirectX berjalan, anda akan memerlukan senarai panjang DLL berdaftar. Langkah pertama ialah mengklik ikon tempat dropdown menimpa Baru dan memperluaskan senarai. Search for the d3d8 DLL. Cari d3d8 DLL. Setelah dijumpai, klik Add.

Pilih perpustakaan

Ini akan ditambah ke senarai menggantikan yang ada seperti ini: d3d8 (builtin, asli).

Ini bukanlah apa yang kita perlukan. . Oleh itu, anda perlu memilih DLL dalam senarai dan klik Edit. Lalu, mengubah konfigurasi untuk builtin saja.

Ada senarai yang sangat panjang DLL dan menentukan secara manual akan menjadi penyiksaan. Mujurlah, anda boleh hack registry Wine langsung dan menambah mengesampingkan yang dikehendaki sebagai senarai ke fail tersebut, tanpa melalui proses manual menetapkan masing-masing dengan menggunakan GUI.

ntuk mengedit registri, buka gambar dalam editor teks (contohnya gedit):

gedit ~/.wine/user.reg

Dalam jumlah gambar, cari bahagian berlabel DllOverrides:

Pendaftaran

Pada bahagian ini, anda boleh menyalin & paste semua senarai overrides DLL yang diperlukan. Anda dapat mencari semua senarai dalam ini artikel bagus. Copy semua seleksi, simpan fail dan keluar. Lain kali anda memulakan tatarajah Wine, yang mengesampingkan akan dimuat.

Akhirnya, anda akan melihat sesuatu seperti ini:

Perpustakaan

Ini adalah langkah pertama. Sekarang, kita perlu men-setup beberapa fail teras.

Setup fail teras

File-gambar ini mungkin atau mungkin tidak diperlukan, tetapi tidak ada salahnya untuk memiliki mereka juga. Kedua-dua gambar dalam soalan yang mscoree.dll dan streamci.dll. Yang pertama adalah modul yang mengandungi NET fungsi. Framework, yang kedua adalah sebuah librari yang digunakan untuk memasang streaming peranti keras.

Anda boleh menyalin fail-fail dari pemasangan Windows, jika anda mempunyai beberapa, atau download dari web. Sebuah sumber online yang baik yang menawarkan gambar ini adalah DLL-files.com .

Download dua fail dan menyalinnya ke folder system32 Wine.

cp mscoree.dll ~/.wine/drive_c/windows/system32/ mscoree.dll cp ~ / .wine/drive_c/windows/system32 /

Langkah selanjutnya adalah mendownload pakej DirectX 9.0c disebarkan semula.

Download DirectX 9.0c Download DirectX 9.0c

Anda perlu disebarkan semula pakej, kerana pemasangan tidak akan mengendalikan installer online baik. Setelah file di-download, jalankan executable dengan Wine.

wine directx_9c_redist.exe

Ini akan memulakan wizard, yang akan meminta anda untuk menerima lesen dan ekstrak file ke folder.Pilih folder apapun dan ekstrak file di sana.

Lesen

Path

Pasang DirectX 9.0c

Arahkan ke folder dan jalankan setup DirectX yang sebenarnya:

wine dxsetup.exe

Mula memasang

Siap

Installer harus menyelesaikan tanpa masalah. Ini akan meminta anda untuk reboot, tetapi anda tidak perlu melakukan itu.

Test DirectX 9.0c Uji DirectX 9.0c

Sekarang, mari kita uji. Pergi ke folder system32 (di dalam folder anggur.) Dan berjalan dxdiag.exe.

wine ~/.wine/drive_c/windows/system32/dxdiag.exe

Jika semuanya berjalan sebagaimana mestinya, anda mesti mempunyai setup DirectX dan diaktifkan. Anda boleh mengabaikan sebahagian besar maklumat peranti dan pemacu, kerana kita sedang melakukan lebih layak hack di sini.

Baik

Display

Setup Direct Music Setup Jump Muzik

Jika anda juga ingin telah meningkatkan kesan bunyi dan yang lain, anda akan memerlukan pemacu lain.Fail yang dimaksudkan disebut gm.dls dan anda boleh menemuinya berdaftar di beberapa website, sedia untuk di-download. Sekali lagi, dengan menggunakan kebijaksanaan saat men-download file seperti ini. Pastikan mereka digital ditandatangani oleh Microsoft, dengan ukuran yang tepat dan nilai hash. Demikian pula, menyemak fail-fail terhadap Jotti atau VirusTotal tidak dapat melukai.

Anda boleh mencari fail tersebut di sini (download langsung). Salin fail ke system32/drivers:

cp gm.dls ~/.wine/drive_c/windows/system32/drivers/

Setelah melakukan hal ini dxdiag jalankan kembali, dan periksa tab Music.

Setup tambahan fail

game anda juga mungkin memerlukan DLL yang tidak ditemui di atas. Anda akan menemukan ini hanya selepas memasang mereka dan menjalankan mereka, yang merupakan langkah di bawah ini.Jika anda telah menemui rujukan online yang menyebutkan DLL tambahan diperlukan untuk permainan anda, maka anda boleh memasang mereka sebelum cuba permainan, menjimatkan masa diri sendiri.

Sebagai contoh, Tropico 3 memerlukan d3dx9_41.dll, tanpa yang memulakan permainan akan gagal. Himpunan bahagian atas hanya merangkumi d3dx9_24.dll dan d3dx9_36.dll, tetapi bukan satu-terbaru.Jangan bimbang, kepala sampai DLL-files.com dan men-download item hilang (s).

IMemasang dan menguji permainan anda!

Waktu untuk mencuba permainan anda. Dalam kes saya, Tropico 3 dipasang tanpa masalah, diikuti oleh, patch 1,04 yang memecahkan banyak masalah dalam permainan asli.Bermula dengan game tanpa d3dx9_41.dll mengakibatkan kegagalan, tapi begitu saya menyalin item yang hilang ke dalam folder system32, semuanya bekerja dengan baik.

Permainan berjalan lancar bahkan pada tahap tinggi - mengingati hacks baru saja kita lakukan, ini sangat mengesankan. Kualiti suara yang besar. Permainan ini stabil. Ini benar-benar menyenangkan.Sebuah letupan nyata!

Apa lagi, anda boleh membuat hal-hal lebih cepat bahkan lebih!

Wain mencetak banyak mesej debug ke konsol, melambatkan segalanya sedikit. Anda pasti dapat meningkatkan prestasi dengan memulakan pembolehubah persekitaran Wine debug ke baris arahan anggur, membiarkan diri lebih Frames Per Second (FPS) dalam permainan anda.

Hanya menjalankan permainan eksekusi seperti ini:

WINEDEBUG =- anggur semua

Contoh:

WINEDEBUG =- semua anggur Tropico3.exe

Kesimpulan

No comments:

Post a Comment