Monday, September 27, 2010

Dasar baru cabang nautilus ujian dev serasi dengan maverick - sokongan eksperimental Zeitgeist (akhirnya!)

Saya telah memasang maverick baru baru ini dan-dasar kod sumber nautilus dikemaskini, sehingga sekarang ada cabang dev baru ujian serasi dengan maverick (dan OS lain yang menggunakan libs ujian yang sama).
Saya mendapati bahawa gnome mendapat mesin carian fail kecil, gnome-search-tool. Itu harus berada di gnome selama bertahun-tahun mungkin, saya tidak benar-benar tahu seperti saya tidak benar-benar menggunakan persekitaran desktop gnome penuh. Ikan patin adalah alat carian yang baik juga.
Jadi saya sekarang boleh menggabungkan pekerjaan saya di mesin carian Zeitgeist ke dalam cabang dev dari nautilus-dasar tanpa merasa bersalah bahkan jika saya melanggar carian sederhana nautilus;)

Tetapi, apa itu pencarian sederhana nautilus? Ini adalah mesin carian yang anda gunakan dengan nautilus jika anda tidak mempunyai enjin carian diindeks dipasang (seperti tracker atau beaggle). Ini menelusuri semua hard disk anda mencari string pertanyaan anda, itu setara dengan perintah shell temukan. Mesin carian ini tidak serasi dengan "carian apabila anda menaip" mode kerana setiap kali anda akan memukul kembali surat dalam entri carian, enjin sederhana ini akan rebrowse lagi dan lagi semua struktur direktori. Dan anda harus menyediakan yang dir yang ingin anda cari. Ini tidak sangat intuitif dan pencarian cukup lambat itu sebabnya orang lebih suka diindeks sistem seperti pengesan dan sekarang Zeitgeist juga.

Jadi sekarang mesin carian lalai anda di nautilus-SD akan bergantung pada Zeitgeist, dan mungkin akan tracker juga, seperti modul Zeitgeist adalah pembangunan untuk menyokong permintaan pelacak juga. libzeitgeist sekarang menjadi pergantungan terhadap nautilus-SD. Mungkin akan menjadi pergantungan pilihan di masa mendatang, kita akan lihat.Pokoknya untuk saat ini kita sedang berbicara tentang sebuah cabang dev ujian, yang bekerja pada sistem ujian, maverick.

Jadi di sini adalah dev cabang percubaan terkini nautilus-dasar (berdasarkan kod 2.31.3 + source nautilus):

Prosedur pasang cukup standard:
jangan lupa untuk memasang pakej libzeitgeist-dev (yang ada di repositori maverick rasmi)

- Sudo apt-get build-dep nautilus
- Sudo apt-get install Gir-repositori-dev GObject-introspeksi
- Bzr cabang lp: nautilus-elementary/2.31 +
- Autogen.sh - prefix = / usr
- Membuat
- Sudo make install
- Nautilus-q

jangan cuba ini dalam jernih atau sistem sebelum itu tidak akan berjaya.

maverick pakej datang akan selepas debugging lebih.
Tidak akan ada update baru di cabang jernih kecuali memperbaiki keselamatan atau bug.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment