Tuesday, November 16, 2010

Apa itu Ubuntu

Apa itu Ubuntu



Konsep ubuntu didorong oleh pengakuan bahawa seorang individu dibesarkan oleh masyarakat dan oleh kerana itu mempunyai hubungan kompleks dan bermakna dengan demikian masyarakat dan kerana itu mempunyai tanggung jawab menjaga komunitas ini dengan cara yang rendah hati, hormat dan otentik. The driving principle of ubuntu is the following community statement: Prinsip memandu dari ubuntu adalah kenyataan masyarakat sebagai berikut:

"Saya sepenuhnya saya kerana komuniti saya"

Biasanya diharapkan bagi masyarakat untuk tidak berbicara terlalu banyak tentang ubuntu, tetapi untuk melaksanakan ubuntu.Berbicara tentang ubuntu dipandang sebagai palsu dan murah dan dipandang sebagai konsep asing. Diharapkan bagi orang untuk hanya menerapkannya.Perkembangan disayangkan walaupun adalah hakisan prinsip Ubuntu yang telah menetapkan orang-orang Afrika.Ubuntu adalah bukan fenomena Afrika Selatan, tetapi sebuah amalan Afrika yang mempunyai persamaan dengan amalan-amalan lain yang diterima pakai oleh komuniti lain di tempat lain di dunia. Inti dari ubuntu termasuk nilai berikut:.

  • Kerendahan hati dalam segala yang kami lakukan.
  • Martabat sebagai ciri-ciri penting dari segala yang kami lakukan atau katakan.
  • Menghormati antara satu sama lain tanpa memandang usia, jenis kelamin atau bangsa.
  • Antar-kebergantungan pada satu sama lain kerana kami akan selalu saling memerlukan.
  • Untuk mementingkan diri sendiri dalam hal-hal yang kita lakukan sebagai harta benda dan wang juga tahu sebagai penyebab akar permusuhan dan kejahatan.
  • Untuk menjadi benar-benar hangat kepada orang lain dalam segala yang kami lakukan.
  • Kesederhanaan dan keramahan sebagai aspek yang paling penting dari interaksi. Keramahan terlihat dengan senyum asli dan bukan meringis melecehkan bahawa orang-orang di kali.seringai itu benar-benar tidak boleh diterima.


Masyarakat mempunyai ubuntu kerana telah menjadi sebahagian daripada masyarakat sejak awal.Hal ini mentakrifkan masyarakat Afrika. Jika ubuntu benar digunakan adalah seperangkat pelaburan peribadi dalam hubungan dengan peningkatan eksponen pulangan pelaburan untuk individu dan masyarakat.Jika anda dan masyarakat melabur dengan betul ke dalam pelaburan ini, kembali jauh melebihi keuntungan kewangan dalam bahawa mencipta satu set bon yang sangat kuat di masyarakat. Jika diterapkan dengan betul keuntungan kewangan menjadi produk sampingan dari aplikasi yang tepat dari ubuntu.Setelah semua manfaat kewangan bahan yang telah membuat monster rakus dari manusia yang layak. Dengan aplikasi yang tepat dari ubuntu, orang tidak akan pernah rosak oleh keuntungan materi atau kekurangan sebagai falsafah ubuntu didorong oleh kenyataan bahawa setiap individu adalah penting dan khas dengan atau tanpa kekuatan kewangan atau bahan.Kita mungkin berbeza dalam tahap pentingnya tetapi kita semua khusus dan mempunyai peranan dalam masyarakat dan kerananya harus dihormati dan dihargai.

Sebuah usaha di definisi lagi telah dibuat oleh Uskup Agung Desmond Tutu (1999):
"Orang dengan ubuntu adalah terbuka dan sedia untuk orang lain, menyokong yang lain, tidak merasa terancam kerana orang lain lebih mampu dan baik, kerana ia mempunyai diri yang benar-keyakinan yang berasal dari mengetahui bahawa ia termasuk dalam keseluruhan yang lebih besar dan akan sedih bila orang lain dihina atau akan sedih, ketika orang lain tersiksa dan tertekan "
Verbatim Diambil dari Wikipedia pada 27 September 08

Dalam halaman yang sama Nelson Mandela terus dan berkata:

"Sebuah perjalanan melalui suatu negara akan berhenti di sebuah desa dan dia tidak perlu meminta makanan atau air. Setelah dia berhenti, orang-orang memberinya makanan, menghiburnya. Itu adalah salah satu aspek dari Ubuntu tetapi akan ada berbagai aspek. Ubuntu tidak bererti bahawa orang tidak boleh alamat sendiri. Pertanyaannya itu adalah: Adakah anda akan melakukannya untuk membolehkan masyarakat di sekitar anda untuk dapat meningkatkan "?

Ubuntu tidak bererti satu mengabaikan cita-cita seseorang untuk menjadi sukses dan mengumpulkan harta benda. Ini bermakna di jalan menuju kejayaan yang satu ini bisa mengadopsi falsafah ini yang kuat yang akan memberikan tahap tertinggi pemenuhan peribadi. Dengan cara ini kekayaan akan mempunyai makna yang lebih kuat dan akan tetap untuk generasi yang akan datang.

Soalan tambahan untuk bertanya pada diri sendiri tentang Ubuntu:

  • Mengapa kita harus Ubuntu?
  • Bagaimana anda berlatih Ubuntu?
  • Bila anda berlatih Ubuntu?
  • Siapa yang harus amalan Ubuntu?

No comments:

Post a Comment