Thursday, November 18, 2010

OpenRespect.org: usaha untuk menangkis kritikan dari Ubuntu?

Beberapa tahun yang lalu, segera setelah Kumpulan SCO telah menggebrak tuntutan terkenal untuk mencuba dan memerah wang dari orang-orang dengan alasan bahawa Linux melanggar hak cipta, Linus Torvalds ditanya pendapatnya mengenai tuntutan CEO SCO Darl McBride.

Torvalds adalah jiwa singkatnya. Nya jawapan itu semua dari dua kata: "Dia berbohong."

Dalam iklim saat ini, ketika spinmeisters berusaha untuk mendapatkan kuasa di dunia FOSS dan berjaya untuk sebahagian besar, komen Torvalds 'tidak akan turun baik. Lelaki itu jelas tidak menunjukkan hormat - yang, seperti Stephen Colbert akan berkata, adalah kata hari ini.

Tapi topik hormat yang dibangkitkan hanya jika itu sesuai dengan orang-orang untuk melakukannya. Canonical, syarikat di balik Ubuntu GNU / edaran Linux telah terkepung baru-baru ini, atas keputusan untuk mengadopsi antara muka baru dan juga pelayan X yang baru . Beberapa kritik telah, harus kami katakan, menunjuk dan langsung.

Sekarang tiba-tiba, Jono Bacon , pengurus komuniti Ubuntu - the-spinmeister in-chief - telah datang dengan inisiatif untuk mencuba dan membuat menghormati dalam komuniti FOSS.Nah, Bacon merasa bahawa semua agresivitas di masyarakat tidak banyak membantu dalam apa masyarakat adalah cuba lakukan.

Ada banyak kes selama beberapa tahun terakhir ketika menghormati adalah hal terakhir yang ditunjukkan di kalangan FOSS. Namun Bacon diam. Dia tidak menjelaskan mengapa dia turun menghormati sekarang.

Sekarang ketika Canonical telah kakinya diadakan untuk api, kita mempunyai sebuah laman web baru bernama OpenRespect.org berdaftar dan kelantangan omongan yang dihasilkan oleh Bacon.

Nampaknya agak aneh bahawa Bacon, dalam bukunya pengenalan awal untuk inisiatif, mengutip nama dua tokoh masyarakat yang lain - Stefano Zacchiroli, pemimpin / Linux GNU projek Debian dan Jared Smith, kepala Fedora GNU / projek Linux - sebagai orang-orang yang telah berunding. Dia kemudian akan menerbitkan semacam manifesto tanpa mendapatkan kelulusan daripada salah satu dari orang-orang ini.

Kedua-dua akan dibuat jelas bahawa inisiatif, dalam bentuk yang sekarang, tidak mempunyai sokongan mereka . Seorang pemimpin masyarakat, Harun Seigo projek Desktop KDE, menulis sebuah analisis panjang implikasi dari rasa hormat kata, sehingga jelas bahawa ia menyokong inisiatif dalam bentuk yang sekarang baik.

Sebagai samping, tampaknya ironis bahawa orang pertama yang komen di salah satu posting Bacon's Jo Shields, yang pakej Mono untuk Debian. Shields, seorang pekerja dari Universiti Oxford, tidak mempunyai sebarang keraguan untuk menyerang kejam setiap pemaju yang tidak sesuai dengan cara berfikirnya. Dia tidak mempunyai keraguan untuk menggunakan gelaran rasis baik . Shields, kebetulan, menyokong inisiatif hormat!

Bacon, dalam kehidupan masa lalunya, adalah salah satu orang di belakang LUGRadio, sebuah podcast yang mengambil kencing itu dari siapa pun dan semua orang. Namun, di sini kita memiliki dia berkhutbah tentang rasa hormat.

Dalam hal ini, ia serupa dengan kernel Linux pemaju Matthew Garrett, yang berada di sebuah misi yang sama untuk menyebarkan perilaku awam dalam komuniti FOSS. Garrett adalah salah satu dari mereka yang lebih dikenali dengan kemampuannya untuk orang-orang api. Namun, dia tidak sesuai misinya untuk syarikat lain, dia tampaknya melakukan perjalanan ke Damsyik kadang dalam beberapa tahun terakhir.

Fikiran anda, Bacon tidak mengatakan bahawa tidak boleh ada kritik. Tidak, hanya bahawa anda perlu menghormati ketika anda mengkritik. Dengan kata lain, anda boleh penyalahgunaan seseorang belakang nya kembali; hanya tidak mengatakannya kepada individu di forum web. Pertahankan eksterior beradab dan kanibalisme amalan di rumah.

Hidup di dunia FOSS selalu diselingi oleh api perang. Orang jujur dan sering brutal jujur pada mailing list yang terbuka untuk dunia - itu adalah sesuatu seperti memiliki proses pembuatan sosej diturunkan kepada masyarakat luas.Contoh terbaru: pemaju GNOME senior Murray Cumming biarkan terbang di media bekas penasihat GNOME Jeff Waugh pada tahun 2007, mendedahkan sejumlah kebenaran rumah yang luar tahu apa-apa tentang, fakta yang Waugh sendiri tidak boleh membantah .Setahun kemudian, Waugh meninggalkan projek.

Canonical mempunyai kod etika untuk projek Ubuntu nya - tetapi kemudian Canonical adalah syarikat yang dimiliki oleh satu orang.Komunitas FOSS adalah suatu syarikat boleh ditetapkan dan mempunyai meriam lebih longgar daripada komuniti yang lain. Seseorang tidak dapat mendikte kod perilaku dan kemudian mengharapkan orang untuk menyesuaikan - terutama ketika motif begitu suspek.

Jika ada, ini inisiatif PR jelas akan mengakibatkan kritikan jauh lebih kuat dari Ubuntu daripada akan terjadi sebaliknya.

No comments:

Post a Comment