Tuesday, January 11, 2011

Back-up Data Di Ubuntu Menggunakan sBackup

cdrBe sbackup itu Windows, Mac atau Linux, itu selalu merupakan pilihan yang bijaksana untuk data cadangan anda. Anda tidak pernah tahu kapan hardware anda akan gagal dan ketika itu terjadi, anda tahu bahawa semua data anda aman dan ada salinan sandaran bagi anda untuk jatuh kembali.

Di Ubuntu, adalah menghairankan mudah untuk data cadangan anda. Sudah hari-hari yang memerlukan anda untuk mengingat semua perintah baris teks untuk menaip di command prompt. Dengan sBackup, anda boleh dengan mudah backup data anda dengan beberapa klik dari mouse anda. biarkan saya menunjukkan kepada anda bagaimana.

Pertama, pasang sbackup

sudo apt-get install sbackup

Setelah selesai, pergi ke System -> Administration - Wikipedia> Config Backup. Masukkan kata laluan log masuk anda dan anda akan dapat melihat Window dipaparkan di paparan bawah.

sBackup screenshot1

Dalam tab Umum, ada tiga cara anda boleh memilih untuk data cadangan anda:

1. Gunakan tatacara cadangan disyorkan

2. Gunakan tatacara sandaran tersuai

3. Manual backup hanya

Jika anda biasa malas dan hanya untuk klik, menyimpan dan biarkan berjalan dengan sendirinya, anda perlu memilih "tatacara cadangan disyorkan". Ini akan melakukan full backup setiap minggu dan incremental backup setiap hari untuk setiap perubahan yang dibuat ke fail. Satu titik untuk direkodkan, tetapan ini tidak backup fail multimedia dan saiz fail semua yang lebih dari 100MB.

Bagi siapa saja yang ingin lebih mengawal yang fail ke backup, tatacara backup tersuai harus digunakan. Tetapan ini membolehkan anda untuk menentukan apa yang harus dimasukkan, dikeluarkan, cadangan tujuan, kapan harus backup dan apa yang harus dilakukan dengan backup lama.

tatacara sandaran Manual adalah bagi mereka yang ingin melakukan backup secara manual.

Tatarajah tetapan cadangan

Jika anda memilih backup adat atau tatacara manual backup, berikut adalah konfigurasi pilihan anda:

Tab Sertakan memaparkan senarai direktori yang anda ingin backup. Dua direktori utama yang ingin anda sertakan adalah rumah / dan / dll Rumah / mengandungi semua data peribadi anda sementara etc / mengandungi semua aplikasi yang telah dipasang.

sBackup screenshot2

Pada tab Dikecualikan, anda boleh melakukan hal sebaliknya, tidak termasuk gambar-gambar yang anda tidak mahu cadangan. Anda mempunyai lebih banyak pilihan di sini. Di sebelah kiri, ada empat tab - pusat, jenis fail, regex dan saiz max. Anda boleh mengecualikan semua fail dari jalan, semua fail dari jenis file tertentu, semua fail yang berpadanan ekspresi tertentu atau semua fail yang lebih besar dari saiz tertentu (saiz fail harus diperbaiki oleh anda). Beberapa direktori yang anda mungkin ingin mengecualikan adalah / proc, / var / cache, / tmp, / dev, / var / tmp, / lost + found, / mnt, / media, / sys.

sBackup screenshot3

sBackup screenshot4

sBackup screenshot5

sBackup screenshot6

Selanjutnya, kita lanjutkan ke tab Destination. Ini adalah tempat anda memilih lokasi untuk data cadangan anda untuk. Direktori backup default adalah / var / backup. Namun, anda boleh mengubahnya ke direktori lain keutamaan anda. Anda juga boleh memilih untuk backup ke direktori remote melalui SSH atau FTP.

sBackup screenshot7

Pilihan seterusnya yang sedia bagi anda adalah tatacara Time. Anda menetapkan masa di mana backup dijalankan. Hal ini dapat pada jam, harian, mingguan, dan bulanan atau jika dikehendaki, menetapkan hari tepat bulan, hari dalam seminggu dan bahkan jam dan minit ke data sandaran anda. Pilihan terakhir dalam tatacara ini adalah untuk menetapkan jumlah minimum hari sebelum full backup diperlukan.

sBackup screenshot8

Tab terakhir adalah pembersihan itu. Pilih bagaimana anda ingin menangani backup anda tua dan tidak lengkap. Anda boleh memilih untuk memadam semua backup yang lebih tua dari jumlah hari preset anda, atau menggunakan tetapan logaritma mana satu cadangan dari hari sebelumnya, minggu, bulan dan tahun disimpan dan selebihnya dibuang.

sBackup screenshot9 </ ol> </ ul> <p>

Apabila anda telah selesai dan puas dengan konfigurasi, tekan "Backup Sekarang!" Untuk memulakan backup. Bergantung pada tetapan yang anda buat, proses tersebut dapat mengambil dari beberapa minit untuk beberapa jam.

Memulihkan backup

Sangat mudah untuk memulihkan cadangan. Punya System - Administration> - Backup Wikipedia> Restore. Masukkan kata laluan anda dan tetingkap (dipaparkan di skrin di bawah) akan muncul.

sBackup screenshot10

Pilih direktori backup mana anda fail sandaran anda dan pilih fail atau folder yang ingin anda kembalikan. Untuk mengembalikan ke lokasi yang sama, tekan Restore. Untuk mengembalikan ke lokasi yang lain, tekan Restore As.

Itu saja!

No comments:

Post a Comment