Tuesday, January 25, 2011

krita 2.3.1

Krita 2.3.1

Hari ini krita 2.3.1 telah dikeluarkan. edaran Linux kegemaran anda mungkin sudah memilikinya sedia! Ini adalah keluaran bugfix, terutama berfokus pada beberapa masalah dengan bekerja dengan gambar yang besar, dari 50 dan seterusnya megapixels. Perhatikan bahawa untuk gambar besar, anda masih memerlukan banyak memori nyata.

Isu-isu berikut ini tetap:

* Had saiz agar sesuai dengan pola adat 1000x1000 - mengelakkan masalah memori

* Memperbaiki kesalahan dalam menangani memori. Ini bermakna benar-benar gambar besar lebih layak sekarang

* Mematikan Pooler genteng, menyimpan memori untuk foto benar-benar besar

* Crash memperbaiki saat mengedit kecerahan kontras penapis dalam aksi editor

* Jangan crash pada saat startup ketika loading tutorial jika selalu memulakan dengan template ditandakan (bug 261911, 261940)

Belum tetap merupakan masalah upscaling Ico-dY melaporkan (hal ini hanya terjadi sesekali, tapi kami telah mampu mengeluarkan semula dan bekerja di atasnya) dan swapfile rosak. Kami juga bekerja pada itu, sehingga pasti akan menjadi 2.3.2.

Tulis komen (3 Ulasan)

Terkini Minggu / Tahun di krita Cetak E-mail

Isnin, 10 Januari 2011 20:39

2010 - apa naik! Krita sebagai projek datang bersama-sama, diperolehi visi dan benar-benar melabur sejumlah besar tenaga dalam membuat krita siap bagi pengguna yang sebenarnya. Akan selalu ada bug, aku takut, dan akan selalu ada perbaikan baru untuk membuat dan keluaran berikutnya akan selalu lebih baik dari yang sebelumnya. Tapi tidak ada keraguan bahawa dengan krita 2.3.0 kami telah mencipta sesuatu yang sangat padat.

Berikut hasil tester ace dan percubaan juara reporter bug Sinozukke dengan berus sketsa:

Ke atas Minggu tua terkini saya di posting krita, aku sendiri takjub melihat berapa banyak yang benar-benar berlaku pada tahun 2010 - selain dari dua keluaran utama, 2.2 dan 2.3! Dan pertumbuhan pasukan menakjubkan juga. Kami sedang merancang sprint 2011, tapi kami tidak akan cocok di rumah saya lagi!

Bagi saya pribadi, 2010 ini agak sedikit berbatu dari tahun 2009. Sebahagian dari itu adalah sangat baik, bahagian-bahagian itu adalah polos sukar, dan saya telah belajar bahawa Komuter selama tiga jam sehari memberi saya banyak masa untuk krita yang entah bagaimana saya tidak mempunyai masa bekerja dari rumah. Tapi ...

2011 akan rock!

Sejak krita pembangunan telah pindah ke git, bersama-sama dengan perubahan dari KOffice kepada pengarang kaligrafi Suite, itu jauh lebih mudah untuk melakukan pembangunan di kantor cabang. Itu bermakna bahawa ciri-ciri tanah di master (apa yang dulu disebut trunk) lama kemudian, tetapi dalam keadaan yang lebih lengkap. Hal ini juga membuat lebih sukar untuk melaporkan apa yang terjadi!

Bersama dengan pengurus MyPaint Martin Reynolds, Sven Langkamp telah sibuk memperbaiki mesin berus MyPaint plugin untuk krita. Sebuah contoh yang sangat bagus kerjasama lintas-projek, dan mesin berus mypaint sangat hampir siap untuk prime-time. Beberapa berus masih agak lambat - dan krita mypaint plugin tidak akan pernah secepat menggunakan kuas Asli di MyPaint kerana kita perlu menukarkan antara cara berus MyPaint kod mesin mengharapkan data gambar dan cara krita menyimpannya. Tapi itu digunakan, bukan hanya benar-benar keren hack. Dan terlebih lagi, ini adalah contoh yang bagus dari cara projek yang berbeza boleh bekerja sama!

Cyrille Berger sibuk dengan bentuk vektor khusus untuk memudahkan anda membuat layout tempat untuk komik - dan mungkin pidato gelembung juga. Ia juga membolehkan anda menggunakan pola sebagai sumber untuk pewarna berus anda, menambah kemajuan pelaporan ke replayer makro dan membolehkan anda merakam penapis yang berlaku di makro. Ditambah refactoring lama api penapis ...

Song Geoffry dan Cyrille Berger telah meningkatkan ciri-ciri pembantu yang telah menjanjikan begitu lama dan membuatnya boleh digunakan. Dengan pembantu anda boleh membina gambar anda menggunakan elips, kotak, splines dan garis. Kemudian anda boleh melukis, dan jika anda datang di dekat salah satu baris, berus anda akan magnetik tertarik (dan kekuatan adalah tatacara a) tapi kau masih melukis. Anda boleh menukar, memindahkan dan menghapuskan pembantu di kanvas dan bahkan beban dan menyimpan pembinaan assitants untuk digunakan semula dalam lukisan lain.

Silvio Heinrich bekerja pada perbaikan dari kegunaan dari pengurusan ini.

Boudewijn Rempt telah membuat kembali ciri-ciri kami kehilangan pada tahun 2006 - panduan bahawa anda boleh menarik keluar dari penguasa. Salah satu bug kecil kiri, walaupun - pemandu tidak cukup lama. Kemungkinan juga, bahawa krita pengguna akan membiarkan panduan tetap dalam repositori mereka di penguasa dan menggunakan pembantu ultra-cool, bukan untuk membina lukisan mereka!

Matus Talcik melaksanakan pekerja pelabuhan tanda sejarah baru dengan thumbnail - dan sekarang sedang menyiasat integrasi OpenCL di krita.

Lukas Tvrdy mencipta mesin berus baru terinspirasi oleh alkimia dan bekerja mirroring dibuat - bukan mirroring kanvas seseorang menggunakan untuk menyemak lukisan itu sekarang dan kemudian, tetapi lukisan dan melihat setengah cermin muncul. Seperti yang ditunjukkan oleh Animtim:

Dan ada banyak lagi yang akan datang: setiap orang adalah penuh rancangan untuk keren - dan kami tidak lupa untuk menjaga bug menekan salah.

Krita Sprint

Pasukan krita tumbuh dan berkembang ... Bulan lalu, kami telah melihat Silvio Heinrich, matus Talcik dan Song Geoffry menghasilkan patch! Begitu banyak yang untuk sprint seterusnya, kita tidak boleh lagi menggunakan meja dapur saya. Kami sedang berusaha mencari lokasi baru bagus.

Tapi selain dari lokasi, t-shirt sebagai harus juga! Jadi ... Pergi ke forum dan menunjukkan kepada kami apa yang anda fikirkan penyumbang krita berpakaian bagus harus pakai pada tahun 2011! b

Tulis komen (10 Ulasan)

Krita 2.3.0 "Chagall" dikeluarkan! Cetak E-mail

Khamis, Disember 30, 2010 09:08

Versi user-siap pertama krita 2 akan dikeluarkan hari ini! Dinamakan selepas seniman Rusia-Perancis yang terkenal Chagall, krita 2.3 merupakan versi pertama dari krita sejak 1,6 bahawa pemaju mempertimbangkan siap bagi seniman untuk bekerja dengan. Krita adalah lukisan dan aplikasi sketsa bagi para seniman profesional dan tumpuan pembangunan adalah tepat pada tujuan ini satu: mendapatkan krita sedia untuk digunakan nyata oleh seniman.

Untuk itu, para pemaju telah membayar perhatian khusus terhadap kestabilan, memperbaiki hampir 300 bug dikenali dan pada prestasi, terutama ketika lukisan. Ada lebih dari 1000 perubahan dengan 30 orang yang berbeza sejak keluaran krita 2.2. (Sebagai samping, sudah ada sekitar 12000 komited untuk krita sepanjang sejarah dengan lebih daripada 140 pemaju).

Menonton filem keluaran oleh Kubuntiac:

Ogg versi dapat dilihat di sini.

Krita 2.3 juga menyediakan banyak fitur baru, bermula daripada tatacara preset berus untuk putaran kanvas, dari warp transformasi ke pemilih warna baru - dan tentu saja banyak mesin berus baru.

Terima kasih!

Tapi pertama-tama sudah waktunya untuk memberikan Terima kasih besar anda untuk masyarakat krita keseluruhan dan khususnya Silvio Grosso untuk menaja pertama Lukas Tvrdy dan sekarang juga Dmitry Kazakov, kepada Google untuk menaja Dmitry, Marc, Adam dan Jose musim panas ini, Peter Sikking atas bantuannya mencari fokus kita, kepada banyak seniman dan pengguna - David Revoy, Gaizka, Timothée Giet dan lain-lain yang membantu uji krita dan memberi kami masukkan mereka - dan untuk semua pemaju relawan yang menghabiskan begitu banyak masa untuk membuat keluaran ini kenyataan!

Ciri-ciri Baru

Ada terlalu banyak untuk disebutkan, tetapi meluangkan masa dan menerokai - atau menikmati screencast oleh Ndee:

Hubungi Kami

Jika anda mempunyai sebarang soalan mengenai penggunaan krita, jangan ragu untuk menghubungi kami. Anda boleh mencari kami di krita # di irc.freenode.net, menggunakan forum krita, atau surat milis krita. Sila melaporkan bug pada bugs.kde.org - kami amat menghargai usaha penguji dan wartawan bug! Krita 2.3.0 tidak memiliki manual selesai, tapi usaha sedang berlangsung.

Download dan pemasangan

Krita 2.3.0 hanya pengguna akhir siap di platform yang berpusat X11 seperti Linux dan FreeBSD. Jendela dan OSX tidak disokong, tetapi pakej eksperimental mungkin tersedia. edaran anda mungkin menyediakan pakej-pakej yang sudah di repositori alternatif.

Perhatikan bahawa beberapa pakej pengedaran tidak OpenGTL. Tanpa OpenGTL, krita tidak menyokong OpenEXR dan colorspaces dengan kedalaman sedikit di luar 16 bit / channel. OpenGTL juga menyediakan banyak penapis dan generator.

Jika anda ingin memanfaatkan sepenuhnya dari mesin berus krita, anda akan memerlukan tablet Wacom grafik. tanda lain tidak disokong oleh pustaka Qt krita menggunakan dan mungkin tidak akan bekerja untuk anda.

Kemudian!

Pada tahun 2011, krita tidak lagi didasarkan pada KOffice, melainkan pada Suite kaligrafi. Kami bermaksud untuk memberikan sokongan yang tepat untuk Windows, manual dan banyak, banyak fitur baru, beberapa di antaranya sudah dalam pembangunan. Bekerja pada krita belum pernah sebagai menyenangkan dan menguntungkan! Jadi jika anda ingin bergabung dengan pasukan antarabangsa enthousiasts, baik sebagai pemaju, seniman, tester, penulis dokumentasi, pastikan bahawa anda sangat menyambut baik dan akan mempunyai banyak masa! Sertai kami!

Tulis komen (25 Ulasan)

Pindah ke Git! Cetak E-mail

Isnin 6 Dis 2010 08:20

Atau ... Krita mana saya pergi?

Selama sekitar lima tahun, sehingga tahun 2005, krita dikembangkan di CVS repository KDE. Pada tahun 2005, pindah ke subversi. Dan sekarang, pada tahun 2010, krita akan pindah ke infrastruktur git KDE. Ini adalah perubahan jauh lebih besar daripada dari CVS ke SVN, dan orang akan harus belajar beberapa kebiasaan baru. Kita bahkan mungkin akan mengubah beberapa cara kerja kami.

Dan pada masa yang sama, nama perubahan induk projek dari KOffice kepada pengarang kaligrafi. Hal ini di recognization fakta bahawa "KOffice" Teknologi krita didasarkan pada mempunyai tujuan yang lebih luas dari sekadar membolehkan aplikasi pejabat. Lihat pengumuman kaligrafi untuk maklumat lebih lanjut!.

Dalam kes mana-mana, jika anda adalah salah satu dari orang-orang berani mengikuti perkembangan krita, anda perlu menyesuaikan diri sedikit. Dimana sebelum ini, anda check out krita kod sumber dari subversi dan terus up to date dengan "svn up", anda perlu melakukan perkara berikut:

Download tarbal repositori terbaru *:

$ Wget-c http://anongit1.kde.org/calligra/calligra-latest.tar.gz

Uraikan itu:

$ Tar-xzf kaligrafi-latest.tar.gz

Menginisialisasi repositori:

$ Cd kaligrafi;. / Initrepo.sh

Dan mulai sekarang, dengan sederhana *

git pull

Anda boleh tetap up to date! Semua langkah bangunan masih persis sama.

* Nota: Masalah ini sudah terlihat ketika melakukan tarik git, jika langkah kedua (membongkar tar.gz.) dilakukan pada partisi NTFS. Hal ini juga berlaku untuk Fat 16 dan Fat 32 partisi. Biasanya hal ini tidak partisi yang dibuat oleh Linux, tetapi oleh Windows atau pada drive removable.

Jika pengalaman projek KDE lain yang telah berpindah ke git adalah sesuatu untuk pergi dengan, langkah ini akan membuat pembangunan krita pergi lebih cepat!

Tulis komen (8 Ulasan)

Sangat Hampir Release Sisa Calon! Cetak E-mail

Rabu, 1 Dis 2010 19:33

Menjelang First Release Candidate (inci pada satu masa)

Anda mungkin merasa bahawa kita memutar-mutar ibu jari kita di masyarakat krita - tetapi tidak ada yang bisa kurang benar! Bug terkini untuk memperbaiki, ujian terakhir untuk memperbaiki sebelum keluaran, (kami tidak mempunyai kegagalan unittest lagi!) Khususnya keluaran penting seperti cenderung rumit dan memakan masa. Tentu saja, ada juga kehidupan nyata isu-isu yang membuat orang lebih sibuk dari biasanya. Pekerjaan, pekerjaan baru, menukar nama sekolah KOffice projek, dan universiti - semua hal yang tidak dapat diabaikan selamanya.

Namun, sudah waktunya untuk kemas kini.

Minggu depan kami berharap untuk melepaskan calon keluaran pertama dari krita 2.3. Ini adalah salah besar, salah satu yang anda perlukan untuk menguji. Kerana jika tidak ada ujian itu, tak seorang pun akan menemui beberapa bug terakhir dan kami akan keluaran lain abst & uumlrzfreudig krita. Saya lebih suka seratus bug mendapati bahawa membuat kita menunda keluaran sampai Januari ke keluaran tepat waktu, dengan seratus bug yang dijumpai sekali krita muncul di repositori pengedaran's.

Dan sekarang kita perlu orang untuk membantu triase bug kemalangan menggunakan krita dari subeversion. Ada beberapa bug kemalangan terbuka bahawa kita tidak boleh mengeluarkan semula diri kita sendiri, dan yang membuat memperbaiki sangat kuat. Jika orang lain boleh berkembang biak, kita boleh belajar lebih banyak tentang keadaan mereka crash berlaku.

Krita pada MeeGo

Setelah panas di tumit FreOffice dan KOffice pada MeeGo, saya membolehkan anda mengkompilasi krita pada MeeGo, dengan menggunakan profil mobile dari pustaka KDE. Kevin Ottens melakukan sebahagian besar pekerjaan di profil itu, dengan saya dan Marijn Kruisselbrink membantu. Marijn kemudian melakukan bungkusan menggunakan OBS MeeGo membina sistem. Semua yang tersisa untuk lakukan adalah menghapuskan semua kod KDE usang dari krita dan lari!

Aku punya WeTab di rumah, yang merupakan peranti yang menyenangkan sedikit. Hardware terlihat keren, dan setelah beberapa siri kemas kini perisian tidak setengah buruk. Sangat menyenangkan untuk jari cat, tapi terus terang, tanpa tekanan-sensitif stylus tablet tidak pernah akan menjadi platform besar untuk seni.

Dan untuk kegunaan keyboard-tablet kurang, antara muka pengguna krita keperluan sedikit tweaking, untuk sekurang-kurangnya!

Google Code-In

Krita merupakan sebahagian daripada Google Code-Dalam program. Ini adalah saat yang sibuk bagi projek kami, sehingga kami mungkin bisa lebih aktif dalam bimbingan dan mencipta tugas. Tetapi ada beberapa hasil yang sangat bagus sudah dan aku sangat terkesan oleh orang-orang bergabung dengan kami di # krita.

Matus Talcik mempunyai versi pertama dari sejarah pekerja pelabuhan dilakukan sebelum Google Code-In sebenarnya sudah bermula! Dia sekarang bekerja pada penyulingan itu, untuk menunjukkan snapshot untuk setiap langkah sejarah di pekerja pelabuhan itu.

Salma Sultana telah menyiapkan screencast yang sangat bagus tentang krita 2.3:

Orang lain hacking pada sokongan berus VBR dan item lain. Apa yang kita perlukan, meskipun, adalah mentor lebih dengan waktu luang lebih banyak - dan seseorang untuk pergi melalui bug kami dan keinginan pada bugs.kde.org dan tugas sesuai pilih untuk pelajar.

Kod

Tidak ada ciri-ciri baru yang menarik, tentu saja! Setiap orang telah mencuba untuk memperbaiki bug terakhir dan unittests yang menghalang kita dari memberikan sebuah keluaran.

William Steidtmann telah memperbaiki bug dalam kod histogram, dengan yang dilakukan, dia kini tumpuan pada memperbaiki penapis yang menunjukkan histogram.

Boudewijn Rempt telah menggantikan panggilan usang untuk KDE kelas perpustakaan dan amaran memadam.

Francisco Fernandes telah mula hacking pada krita - patch pertama tetap penggunaan butang Padam. Sekarang selalu membersihkan seleksi, tidak peduli jenis lapisan. Lihat blog-nya untuk detail! Selamat Datang Francisco!

Dmitry Kazakov loading tabungan, tetap dan perhitungan kembali lapisan klon. Dia juga tetap menangani pelbagai grid dan alat grid dan kod lingkaran.

Cyrille Berger tetap beberapa unittests. Dia juga tersepit bug yang sangat buruk di mana ikan lumba-lumba, plasma atau bahkan konsole akan menggantung ketika memulakan krita, misalnya dengan mengklik pada gambar jpeg. Cyrille meningkatkan prestasi (kuno) titisan air hujan sangat penapis.

Lukas Tvrdy memperbaiki unittest jpeg dan beberapa isu di unittest autobrush.

Sven Langkamp membersihkan senarai tatacara paintop seleksi dan tetap crash dalam pemilihan bentuk. Dan itu tetap unittest lain.

Dan ada banyak, banyak perbaikan - terlalu banyak untuk menyebutkan di sini. Go, update checkout anda dan uji, uji, uji!

Tulis komen (2 Ulasan)

Minggu Terakhir di krita 42 - keluaran update Cetak E-mail

Kamis, 28 Okt 2010 10:05

Yah ... Krita 2.3 belum dikeluarkan belum. Beta ketiga telah tagged minggu ini, dan akan segera dikeluarkan. Banyak perbaikan bug di sana! Namun masih ada beberapa bug yang menghalang pelepasan serta beberapa unittests gagal. Kita tidak ingin melepaskan dengan crash diketahui, misalnya. Jadi semua blocker perlu diperbaiki sebelum kita dapat mencipta Release Candidate pertama.

Anda juga mungkin telah mendengar sesuatu tentang masalah dalam komuniti KOffice. Sejak krita didasarkan pada teknologi KOffice, masalah mungkin boleh menjejas jadual keluaran kami. Tidak ada yang fatal terjadi, walaupun.

Dalam KOffice komuniti telah terjadi perselisihan lama tentang arsitektur komponen inti yang disebut "Flake" - komponen objek teknologi yang mengikat bersama pelbagai macam kandungan dalam satu dokumen dan yang digunakan untuk lapisan vektor di krita, serta sistem perkakas. Di luar perbezaan pendapat tersebut, ada juga masalah interpersonal yang telah menjangkiti para KOffice (tapi bukan krita!) Masyarakat untuk waktu yang lama.

Apa yang akan terjadi sekarang adalah bahawa orang-orang yang tidak boleh datang ke perjanjian lagi pergi cara mereka sendiri, masing-masing dari mereka mengambil versi KOffice dan mengejar visi mereka. Lebih baik ditandakan sebagai perceraian: akan ada, sekurang-kurangnya untuk beberapa waktu, dua projek berdasarkan KOffice.

Krita tidak akan mencoret sendiri - walaupun para pemaju dan penyumbang dibahas bahawa ada di antara mereka sendiri. Tetapi krita tidak akan menjadi sebahagian dari kedua-dua versi dari KOffice: ada satu projek krita dan satu pasukan, dan krita akan terus di salah satu versi dari KOffice. hal terburuk yang mungkin terjadi adalah bahawa orang berjalan trunk akan harus menggunakan "beralih svn" untuk pindah ke checkout source.

Yang paling penting untuk dicatat di sini adalah bahawa para pemaju krita semua bersama-sama. Tidak ada kehilangan fokus atau menyenangkan bagi kami, dan kami menarik bersama-sama untuk membuat krita 2.3 benar-benar siap untuk seniman. Kami sedang bekerja dan mencari melepaskan krita 2.3 tahun ini, setelah memperbaiki blocker keluaran.

Intinya: krita 2.3 masih akan dikeluarkan tahun ini, dan itu akan rock!

Berita

Krita dipaparkan dalam ansuran kedua dari KDE Komit Digest, di mana Boudewijn memberikan gambaran dari beberapa kemajuan techological teras dalam krita 2.

Sven Langkamp dibahas usaha di peringkat seterusnya mendapatkan prestasi lukisan, 500 berus diameter piksel pada kanvas 6000x6000 piksel menggunakan Qt Concurrent.

Dan Cyrille Berger disajikan rendition tentang kyrka Övertorneå:

Kod

Mungkin tampak lamban, tapi kami berjaya turun ke empat unittests gagal, dua bug utama, tiga belas crash dikenali, membuat 67 bug dalam semua. Sebuah ^ wajah baru Wname pada saluran irc krita, William Steidtmann adalah menyelam jauh ke dalam kod perhitungan histogram krita di mana ia telah menemui beberapa bug. Tidak melakukan belum - tetapi penggunaan sangat menjanjikan perbaikan datang.

Cyrille Berger tetap pemuatan jpg gambar dengan beberapa tag exiv sah serta pembundaran bug yang sangat jahat dalam kod skala saluran.

Dmitry Kazakov tetap banyak bugs pada lapisan vektor krita's, membolehkan anda menambah kesan topeng untuk membentuk lapisan (walaupun masih ada masalah prestasi di sini yang mungkin sukar untuk menyelesaikan) dan tetap kebocoran memori yang berlaku ketika menampilkan preview penapis.

Laurent Montel di salah satu menyapu biasa nya melalui keseluruhan kod repositori KDE tetap sekumpulan kebocoran memori.

Lukas Tvrdý tetap artifak sempadan ketika menggunakan penapis Gaussian blur dalam sebuah topeng kesan atau lapisan, memperbaiki ubin kecil penapis dan sekumpulan bug kecil.

Sven Langkamp tetap bug di mana alat-alat biasa yang boleh melukis tentang topeng pemilihan tempatan - ini terdengar keren, tetapi dalam praktiknya lukisan itu dibatasi oleh pilihan sendiri dan tidak ada yang benar-benar bekerja. Dia tetap digunakan untuk lapisan vektor, mirroring lapisan, meningkatkan prestasi pemilih warna khusus dan tetap bug di mana palet popup sangat lambat ketika memilih warna dengan tablet.

Envoi

Sulit untuk mengatakan apakah kita akan memerlukan beta keempat atau bahkan kelima, tetapi kami komited untuk membuat keluaran ini besar. Saya pikir kami telah tetap set asli bug kemalangan sekarang, tetapi bekerja benar-benar baik-out diberikan kepada krita oleh semua orang yang telah menguji telah menemui bug baru - dan itu luar biasa! Kami tidak keberatan sama sekali jika anda menggunakan versi beta untuk mencari bug baru bagi kami untuk memperbaiki.

No comments:

Post a Comment