Wednesday, January 26, 2011

Zenwalk 6.4 ulasan

Zenwalk 6.4 ulasan

oleh Dmitri Popov

Dengan semua hype di sekitar pengedaran utama Linux seperti Ubuntu, openSUSE dan Fedora, mudah untuk melupakan bahawa ada beberapa distro cukup bagus lain di luar sana. Kes di titik - Zenwalk. Seperti Dmitri Popov mencari itu cara yang bagus untuk memberikan peranti keras lama anda sewa hidup baru ...

Artikel ini akan muncul di edisi 93 dari Linux User & magazine.Zenwalk Pemaju 6,4 ulasan Langgan dan menyimpan lebih dari 30% dan menerima wang eksklusif kami back guarantee - klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut.

Lahir sekitar 2004, ini pengedaran berasaskan Slackware adalah distro sedikit mengejutkan baik dengan komuniti kecil tapi berdedikasi yang telah merilis versi baru secara teratur. Perkara pertama yang anda mungkin akan melihat ketika melawat laman projek ini adalah jumlah yang mengesankan edisi Zenwalk. distro ini terdapat pada Standard, Core, Gnome, Openbox dan rasa Live.

Untuk ulasan ini kami memutuskan untuk melihat lebih dekat pada terakhir ini. Seperti namanya, Zenwalk Live adalah edaran direka untuk lari USB drive atau CD-ROM tanpa harus memasang apapun pada hard disk. Kami meraih citra ISO dari Zenwalk Live 6.4 keluaran terbaru dan mencipta sebuah bootable USB stick menggunakan alat UNetbootin (unetbootin.sourceforge.net). Perlu waktu sekitar satu minit dan 15 saat untuk Zenwalk boot pada Eee PC 1005HA - tidak berpuasa, tetapi tidak tak tertahankan lambat baik. Serupa dengan Knoppix, Zenwalk Live menyokong cheatcodes yang membolehkan anda menentukan parameter tertentu sebelum boot. Ini termasuk keyboard, Bahasa, copy2ram (membolehkan anda menyalin dan menjalankan seluruh sistem dari RAM) dan ramsize (jumlah RAM disediakan untuk tatacara sesi) parameter.

Zenwalk Live melakukan pekerjaan yang patut dihargai untuk mengesan dan menyediakan peranti keras netbook, termasuk antara muka rangkaian, kad bunyi dan kad grafik - sehingga semuanya cukup banyak bekerja di luar kotak. Zenwalk Live menggunakan Xfce sebagai desktop default grafik lingkungannya, yang baik cepat kilat dan menyenangkan nyata untuk digunakan. Kekunci Start di panel atas menyediakan akses kepada aplikasi yang dipasang dikumpulkan ke dalam kategori. Di sini anda akan menemukan tersangka yang biasa seperti aplikasi manipulasi gambar GIMP, produktiviti suite OpenOffice.org dan Totem media player.

Zenwalk 6.4 ulasan

The IceCat (namanya Mozilla Firefox) browser dan IceDove (alias Mozilla Firefox) klien e-mel memenuhi semua keperluan browsing dan email, sedangkan aplikasi mesej segera Pidgin membantu anda untuk tetap berkaitan dengan rakan dan rakan sekerja anda. Kami senang ketika mengetahui bahawa IceCat datang dengan Flash dihidupkan, sehingga kami dapat menikmati kegemaran kami video YouTube tanpa tweaking tambahan. Sementara Zenwalk Live sukan yang baik-bulat koleksi aplikasi pre-installed, masih ada ruang untuk perbaikan. Kami punya apa-apa terhadap OpenOffice.org, tetapi itu akan lebih masuk akal untuk memasukkan alternatif ringan seperti AbiWord dan Gnumeric sebagai gantinya. Dan sukar untuk melihat alasan untuk termasuk pelanggan BitTorrent Transmisi: selepas semua, siapa yang ingin torrents benih dari sistem hidup?

Jika anda memutuskan untuk memasang Zenwalk Live pada enjin anda, anda boleh melakukannya dengan menggunakan alat yang disediakan Zen Installer (gunakan default password root ZenLive ketika diminta). Alat ini adalah jauh dari installer grafik dari Ubuntu atau openSUSE, walaupun. Ini adalah installer berasaskan teks tanpa embel-embel yang tidak menawarkan banyak pilihan. Bahkan, sebelum anda bahkan boleh menjalankannya, anda harus secara manual partisi hard disk anda menggunakan alat partisi GParted. Walaupun alat agak Barebone, Installer Zen melakukan pekerjaan baik mengenali partisi NTFS yang ada dan memasang Zenwalk bersama Windows 7.

Zenwalk 6.4 ulasan

Walaupun ada banyak seperti tentang Zenwalk Live, distro yang tidak mempunyai satu kelemahan serius: tidak memiliki kemampuan untuk menyimpan tetapan sesi antara reboot. Tentu saja, ini adalah masalah kecil jika semua yang anda inginkan adalah Zenwalk uji coba sebelum anda memutuskan untuk memasang full-blown. Tetapi jika anda mencari sebuah distro hidup untuk menggantikan Knoppix atau Puppy Linux, Zenwalk Live mungkin bukan yang anda inginkan.

Putusan: 3 / 5

Jika anda ingin menguji Zenwalk-drive tanpa menginstalnya pada komputer anda, Zenwalk Live adalah distro yang tepat untuk pekerjaan itu. Namun ketidakmampuan untuk menyimpan tetapan sesi serius Zenwalk Live menyekat kegunaannya sebagai sebuah distro live CD.

No comments:

Post a Comment