Monday, January 10, 2011

Cara Import KeePassX Password untuk LastPass (Dan Wakil-versa)

KeePass (KeepassX untuk Linux) selalu menjadi password manager kegemaran saya. Ia bekerja di semua platform, termasuk drive USB mudah alih dan boleh menghasilkan password yang aman dan menyimpannya dengan selamat. Satu hal yang tidak menyokong adalah browser plugin yang dapat mengesan laman web yang anda kunjungi dan automatik mengisi bidang login untuk anda. Untuk itu, saya menggunakan LastPass. LastPass merupakan manager password online yang bekerja di (hampir) semua pelayar. Anda hanya perlu mengunjungi halaman tersebut dan akan automatik login untuk anda.

Sekarang, jika anda seperti saya, sudah memiliki database besar password yang disimpan dalam KeePass (atau KeePassX), anda tidak akan ingin memasukkan individu ke LastPass. Demikian pula, jika anda menggunakan LastPass dan berniat untuk beralih ke KeePassX (kerana LastPass tidak menyokong password aplikasi desktop), anda akan mencari cara untuk import / eksport database kata laluan anda dari satu ke yang lain.

Import KeePassX password untuk LastPass

Nota: Saya menggunakan KeePassX (port Linux KeePass), maka tutorial ini akan didasarkan pada KeePassX.

Buka KeePassX anda dan login ke database anda. Pergi ke "File - Eksport> untuk - File KeePassX> XML". Simpan fail ke desktop atau direktori Home.

keepassx-eksport

Buka browser Firefox dan pastikan anda mempunyai LastPass dipasang. Klik pada butang LastPass dan pergi ke "Tools - Import> Dari - KeePass> - Import>".

keepassx-LastPass-import

Bila diminta, pilih fail keepass.xml yang baru saja dieksport. LastPass akan mengimbas fail XML dan meminta anda password yang ingin anda import.

keepassx-LastPass-check-semua

Pilih password (s) yang akan diimport dan klik "Import". Itu saja. Kata laluan KeePassX dalam LastPass sekarang.

Nota: Saya telah diuji di Google Chrome dan tidak bekerja. Ini boleh disebabkan kerana tatarajah bimbit saya atau masalah dengan sambungan LastPass. Aku tidak mengesahkan itu. I got it bekerja dengan baik di Firefox.

Import LastPass password untuk KeePassX

Kaedah untuk import password LastPass untuk KeePassX tidak sebagai straighforward kerana format eksport LastPass tidak disokong oleh KeePassX. Namun kita boleh menggunakan penukaran script lastpass2keepass untuk menukar format password.

Pertama, di browser Firefox, klik pada ikon LastPass dan pergi ke "Tools -> Eksport ke -> LastPass CSV file". Simpan fail ke folder Home anda.

keepassx-LastPass-eksport

Selanjutnya, download script lastpass2keepass, ekstrak fail dan memindahkan fail lastpass2keepass.py ke folder Home anda. (Anda harus memastikan bahawa eksport LastPass fail dan fail lastpass2keepass.py berada dalam folder yang sama)

Buka terminal dan ketik:

Lihat Kod Raw?

1.

chmox + x lastpass2keepass.py

2.

python lastpass2keepass.py lastpassexport keepass.xml

Ingat untuk mengganti lastpassexport untuk eksport LastPass nama fail.

Jika semuanya berjalan lancar, anda perlu mempunyai fail lastpassexport.export.xml dalam folder yang sama. Ini akan dalam format KeePassX. Sekarang buka KeePassX anda dan import fail XML ini masuk

keepassx-import

Listen

Read phonetically

Dictionary - View detailed dictionary

No comments:

Post a Comment