Monday, January 10, 2011

DoudouLinux: Sebuah Linux Distro For Kids Fun

Linux adalah benar-benar sepotong serbaguna daripada perisian. Anda boleh menggunakannya sebagai anda sehari-hari bekerja OS, sebuah pelayan yang menjalankan sebahagian besar laman web di dunia, sebagai pusat multimedia atau bahkan sebagai cara untuk mempromosikan agama anda. Sebuah menggunakan lebih kreatif Linux adalah dengan mengubahnya menjadi sepotong pendidikan perisian untuk anak-anak. Kami telah melalui beberapa cara mengkonfigurasikan Linux untuk anak-anak. DoudouLinux lagi-lagi distro Linux yang akan anda ingin menyemak.

Kami baru ditinjau Qimo, distro lain untuk anak-anak. Perbezaan utama antara Qimo dan DoudouLinux adalah bahawa DoudouLinux tidak memerlukan pemasangan. Muncul dalam bentuk LiveCD (atau USB kunci). Anda cukup sambungkan ke PC manapun dan mula menggunakannya akan. Itu juga tujuan dari distro di Bandung: membolehkan anak-anak untuk menggunakan komputer pada bila-bila saja, di mana sahaja, tanpa risiko merosakkan data yang sudah disimpan di dalam mesin.

Menggunakan DoudouLinux

Untuk mendapatkan itu bekerja, anda harus men-download LiveCD (file iso.) Atau gambar butang USB (. Img file) dan burn ke drive CD / USB. Setelah selesai, semua yang perlu anda lakukan adalah untuk boot PC dari drive CD / USB.

Pada memulakan, anda akan melihat dua pilihan di skrin: "Start DoudouLinux" dan "Mula DoudouLinux tanpa ketekunan". Dengan atau tanpa kegigihan akan menentukan apakah tatarajah, tatacara dan data disimpan selama shutdown.

doudoulinux-startup-skrin

Pada paparan login biasa, anda akan melihat senarai permainan yang kanak-kanak itu dapat dengan cepat mengakses (Walaupun ada adalah bidang login di bahagian bawah skrin, anda tidak benar-benar harus login sama sekali).

doudoulinux-login-screen

Gamine adalah permainan kecil untuk mengajar anak-anak untuk mencari mouse. Ini adalah meja gambar biasa di mana jejak warna yang akan muncul ketika anak bergerak mouse. Sebuah klik kiri atau ke kanan akan tampal bintang ke papan tulis.

doudoulinux-garmine

(Jika anda bertanya, grafiti di atas merupakan usaha gagal untuk menarik kata "MAKETECHEASIER")

Pysycache adalah siri permainan yang mengajar anak-anak bagaimana menggunakan tetikus. Hal ini dapat yang sederhana seperti menggeliat mouse di skrin untuk mendedahkan bawah gambar atau untuk drag dan drop objek itu di tempat yang benar.

doudoulinux-pysycache1

doudoulinux-pysycache2

Childsplay, Tuxpaint dan Gcompris adalah software pendidikan yang popular yang tidak memerlukan pengenalan lebih jauh di sini.

Jika anda memilih untuk login ke sesi desktop, anda juga mempunyai pilihan Tiny DoudouLinux atau DoudouLinux Utuh. Sesi Tiny DoudouLinux adalah versi streamline yang merangkumi lebih banyak game dan kemampuan untuk membuat beberapa penyesuaian sistem seperti kelantangan, suara dan tatacara mouse.

doudoulinux-tiny-sesi

Sesi DoudouLinux keseluruhan akan merangkumi aplikasi

seperti browser, media player, terminal, file manager dll

doudoulinux-turun-sesi

Kesimpulan

Itu selalu menarik untuk melihat bagaimana Linux digunakan dalam pelbagai aspek kehidupan kita. DoudouLinux pasti salah satu projek yang menarik sehingga layak untuk dipuji. Ini sudah mati mudah, jadi mari anak-anak anda mencubanya dan biarkan kami tahu jika dia suka atau tidak.

No comments:

Post a Comment