Sunday, January 16, 2011

Bermain VCD dalam (Ubuntu) Linux

Ya, DVD VCD masuk Tapi masih belum keluar. Dan anehnya, sedangkan Automatix di Ubuntu membolehkan semua codec untuk memainkan hampir format apapun, Ubuntu masih belum bisa memainkan VCD's. Banyak penyelesaian yang diberikan Forum biasanya mengucapkan bahawa anda perlu memasang codec ini atau itu. Posting ini menganggap bahawa anda telah memasang semua codec yang diperlukan ... iaitu. posting Automatix install.

Biasanya, selepas download Automatix, Totem menjadi default media player (bahkan bermain muzik dan anda perlu menyediakan yang berasingan). Totem cukup ok ... tapi ketika anda menaruh di VCD kesalahan dilaporkan yang berbunyi ...

Totem tidak boleh bermain 'vcd: / / / media/cdrom0'

Tidak ada masukkan plugin untuk menangani lokasi filem ini.

(Screenshot di bawah)

Totem Ralat ketika Membaca VCD

Aku melihat sekeliling untuk penyelesaian dalam forum Linux dan mengejutkan beberapa penyelesaian tidak yang jelas ... (meskipun sangat sederhana) ... dan jadi aku posting dua penyelesaian utama yang ditawarkan.

1. Dalam terminal, taip: mplayer vcd: / / 2

(Atau mplayer vcd: / / 1 atau mplayer vcd: / / pada dasarnya bekerja whatenver).

Hal ini berguna terutama jika anda ingin menguji apakah VCD anda membaca ok di tempat pertama. Namun, sebagai pemerhati, sangat terbatas ... tidak ada skrin penuh ... dan tidak ada cara forwarding cepat.

2. Penyelesaian yang lebih baik dan sederhana adalah dengan memasang gxine melalui synaptic. Dan percaya atau tidak, it works! Setelah anda membuka gxine maka akan ada pilihan untuk DVD / VCD dll ... memilih VCD dan anda mempunyai pemain yang bermain VCD. Screenshot di bawah ini adalah menu gxine.

gxine pilihan untuk bermain VCD

VCD sekarang bekerja untuk saya, di Ubuntu, saya berharap mereka bekerja untuk anda juga.

No comments:

Post a Comment