Monday, January 24, 2011

Sweet Home 3D 3D Sweet Home

Page 1 Page 1

Sweet Home 3D 3D Sweet Home

versi 3.0 dan kemudian versi 3.0 dan kemudian

Tutorial Tutorial

untuk untuk

miring atap dan langit-langit, miring atap dan langit-langit,

dormers dan banyak lagi. dormers dan Lagi BANYAK.

© Hans Dirkse - Januari 2011 © Hans Dirkse - Januari 2011

Laman 2 Laman 2

Daftar Isi PRATAMA isi

1 - Pengenalan 1 - Pengenalan

2 - Miring langit-langit 2 - langit-langit miring

3 - Miring langit-langit dengan atap bilik-quality 3 - Miring-Tinggi langit-langit atap Bilik Artikel Baru

4 - Miring langit-langit dengan atap tegak lurus 4 - Miring tegak lurus Artikel Baru atap langit-langit

Laman 3 Laman 3

Page 4 Page 4

1 - Pengenalan 1 - Pengenalan

Tutorial ini akan mengajar anda: ini akan anda mengajar Tutorial:

- Cara membuat bilik dengan langit-langit miring; - Cara Membuat Bilik Artikel Baru langit-langit miring;

- Cara membuat bilik dengan langit-langit miring dan atap bilik-tinggi; - Cara Membuat Artikel Baru Bilik dan langit-langit miring Tinggi atap Bilik;

- Cara membuat bilik dengan langit-langit atap miring dan tegak lurus; - Cara Membuat Artikel Baru Bilik atap langit-langit dan miring tegak lurus;

- Bagaimana membuat atap menggunakan dinding-trik. - Bagaimana Membuat atap Berwarna menggunakan-trik.

Tutorial ini menganggap: Suami menganggap Tutorial:

- Yang anda gunakan Sweet Home 3D versi 3.0 atau yang lebih baru; - Yang anda gunakan Sweet Home 3D versi 3.0 atau lebih;

- Bahawa semua sedia plug-in yang dipasang (lihat tutorial - sedia * Semua bahawa plug-in Yang dipasang (modem.jpg tutorial))

- Bahawa anda mempunyai beberapa pengalaman menggunakan Sweet Home 3D dan plug-in. - Bahawa anda mempunyai pengalaman menggunakan beberapa Sweet Home 3D dan plug-in.

Hak Cipta notis hak cipta Notis

1 - Angka-angka 3D di gambar ditemui di Google Sketchup 1 - Angka-Angka di gambar 3D ditemui di Google Sketchup

Gudang. Gudang. Hak cipta milik Reallusion. Hak cipta Milik Reallusion.

2 - tekstur dalam gambar ditemui di internet. 2 - tekstur Kesawan gambar ditemui di internet. Hak Cipta Hak cipta

milik penciptanya masing-masing. Milik penciptanya masing-masing.

3 - Untuk alasan hak cipta tekstur dan model yang digunakan dalam tutorial ini 3 - Untuk alasan hak cipta tekstur dan model peralatan Suami Yang Kesawan tutorial

TIDAK termasuk dalam fail. Kesawan termasuk regular tidak gagal. Semua desain memiliki warna solid diterapkan. * Semua desain memiliki warna diterapkan padat.

Page 5 Page 5

2 - Miring langit-langit 2 - langit-langit miring

1 - Gambarkan ruangan 800x500 cm (cms) dengan dinding 300 cm dan 10 cm tinggi 1 - bilik gambarkan 800x500 cm (cms) Artikel Baru Berwarna Tinggi 300 cm dan 10 cm

tebal. tebal. Draw mengikut arah jam, bermula pada koordinat 0,0. Draw mengikut selai Arah, bermula PADA koordinat 0,0. Edit dinding koordinat untuk membuat Membuat Berwarna Edit untuk koordinat

Pastikan sudut koordinat anda persis 0,0 dan 800.500. Pastikan anda Sudut koordinat 0,0 Persis dan 800,500. Simpan bilik di Bilik Simpan di Suami

panggung, sehingga anda dapat kembali menggunakannya untuk latihan masa depan (nama yang dicadangkan: dasar bilik). Panggung, sehingga anda boleh menggunakannya untuk latihan Dilaporkan Masa Depan (Belum dicadangkan Nama Yang: Bilik ditempatkan).

2 - Pilih dinding panjang atas, lalu klik kanan → Split dinding untuk membahagi dinding, lalu ke kanan-2 - Hold down Ctrl key tetap Permanent Panjang Berwarna, Lalu klik Kanan → Split Berwarna Berwarna untuk membahagi, Benar Lalu-

klik → Tukar dinding untuk menukar koordinat 600,0. klik untuk Berwarna → Tukar menukar koordinat 600,0. Ulangi untuk untuk Ulang bawah panjang Panjang Bawah

dinding dengan koordinat 600.500. Artikel Baru Berwarna koordinat 600,500.

3 - Pilih dinding pendek kanan atas dan klik kanan → Tukar dinding. 3 - Pendek juga akan membuka Berwarna Kanan-Atas dan klik Kanan → Tukar Berwarna. Laman Tinggi di Tukar di Tinggi

akhir 200 cm. Penambahan 200 cm.

4 - Pilih dinding kanan dan klik kanan → Tukar dinding. 4 - Kanan Berwarna Hold down Ctrl dan klik Kanan → Tukar Berwarna. Tukar Tinggi (cm) hingga 200 hingga Tukar Tinggi (cm) 200

cms. cms.

5 - Pilih dinding pendek kanan bawah dan klik kanan → Tukar dinding. 5 - Hold down Ctrl Pendek Berwarna Kanan-Bawah dan klik Kanan → Tukar Berwarna. Tukar Tinggi Tinggi Tukar

di mulai 200 cm. Mulai di 200 cm.

Ini adalah apa yang seharusnya terlihat seperti. Ini adalah APA Pembongkaran Yang seharusnya terlihat.

6 - Klik butang Buat bilik dan menarik bilik dari koordinat 5,5 ke 600.495. 6 - Klik butang Buat Bilik dan Bilik Menarik Dari koordinat 5,5 ke 600,495.

Gunakan Rencana → Edit mata bilik untuk menyemak bahawa anda Koordinat tepat. Gunakan Rencana → Edit Bilik mata untuk menyemak bahawa anda tepat koordinat. Ini membentuk membentuk Suami Hal

melintang bahagian dari langit-langit. Melintang bahagian langit-langit Dari.

7 - Klik butang Buat bilik dan menarik bilik dari koordinat 600,5 hingga 7 - Klik butang Buat Bilik Bilik koordinat dan Menarik Dari 600,5 ke

795.495. 795,495. Hal ini membentuk sebahagian miring dari langit-langit. Suami hal membentuk sebahagian miring langit-langit Dari.

Page 6 Page 6

Ubah ke pengunjung Virtual dan ini adalah apa yang seharusnya terlihat seperti. Ubah ke Virtual pengunjung dan Suami APA adalah Pembongkaran Yang seharusnya terlihat.

Simpan fail, sehingga anda boleh menggunakannya lagi untuk latihan kemudian (mencadangkan nama: bilik w Simpan gagal, sehingga anda Boleh Lagi menggunakannya untuk latihan kemudian (mencadangkan nama: w Bilik

lereng). Lereng).

Ini adalah gambar-gambar yang dihasilkan: tutorial_slope_ch2.sh3d Ini dihasilkan adalah gambar-gambar Yang: tutorial_slope_ch2.sh3d. .

Page 7 Page 7

3 - Miring langit-langit dengan atap bilik-quality 3 - Miring-Tinggi langit-langit atap Bilik Artikel Baru

Ini adalah bagaimana hasil akhir dari latihan ini akan terlihat: Ini adalah bagaimana Penambahan Hasil Dari latihan Suami akan terlihat:

1 - Sekali lagi kita mulai dengan rumah 800x500 cms dasar dengan dinding 300 cm tinggi 1 - Sekali Lagi Kita Mulai rumah Artikel Baru Artikel Baru 800x500 cm ditempatkan Berwarna Tinggi 300 cm

dan 10 cm tebal. dan tebal 10 cm.

2 - Split dinding kiri dan kanan dua kali. 2 - Split Berwarna Kanan dan Kiri, doa kali.

3 - Tukar koordinat dari bahagian tengah, sehingga Y terletak pada 150 dan 300 cm. 3 - koordinat Tengah Tukar bahagian Dari, sehingga Y terletak PADA 150 dan 300 cm.

4 - Tukar ketinggian dinding dinding kiri dan kanan sebagai berikut: 4 - ketinggian Tukar Berwarna Berwarna Dari Kiri dan Kanan sebagai berikut:

- Cerun bahagian bawah 100-300 cm; - Cerun bahagian Bawah 100-300 cm;

- Cerun bahagian tengah 300-450 cm; - Cerun bahagian Tengah 300-450 cm;

- Cerun bahagian atas 450-300 cm. - Bahagian Cerun tetap Permanent 450-300 cm.

5 - Split dinding bawah dua kali, sehingga koordinat X terletak pada 200 dan 600 cm. 5 - Split Berwarna Bawah doa kali, sehingga koordinat X terletak PADA 200 dan 600 cm.

6 - Tukar ketinggian dinding tembok bahagian bawah sebagai berikut: 6 - Tukar ketinggian Berwarna Bawah bahagian tembok sebagai berikut:

- Bahagian kiri adalah 100 cm tinggi - adalah Kiri, Bahagian 100 cm Tinggi

- Bahagian tengah tidak berubah - regular tidak berubah Tengah Bahagian

- Bahagian kanan adalah 100 cm tinggi. - Kanan Bahagian adalah 100 Tinggi cm.

Ini adalah apa yang harus mempunyai: APA mempunyai Ini adalah Yang mesti:

Page 8 Page 8

Sekarang kita akan membuat atap. Sekarang Kita akan Membuat atap. Ini adalah trik yang indah yang boleh kita lakukan berkat trik adalah Ini Yang Indah Berkat Yang Boleh Kita lakukan

CopyAsNewFurniture plug-in. CopyAsNewFurniture plug-in.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Draw bahagian bumbung pertama sebagai berikut: 2 - Draw bahagian bumbung Pertama sebagai berikut:

- 0.300 untuk 150.150 - 0,300 untuk 150,150

- 150.150 untuk 300.300 - 150,150 300,300 untuk

- 300.300 untuk 500.500 - 300,300 500,500 untuk

3 - Pilih semua dinding dan mengubah suai sebagai berikut: 3 - * Semua juga akan membuka Berwarna mengubah dan Suai sebagai berikut:

- Ketinggian menjadi 200 cm - menjadi Ketinggian 200 cm

- Memberikan sisi kanan dinding warna yang diinginkan langit-langit anda - Kanan Sisi Berwarna Yang Memberikan warna langit-langit anda dikehendaki

- Memberikan sisi kiri dinding tekstur yang dikehendaki dari atap anda. - Memberikan Sisi Kiri, tekstur Berwarna Yang dikehendaki Dari atap anda.

4 - Walaupun dipilih, klik Tools → Salin sebagai perabot baru. 4 - Walaupun dipilih, klik Tools → Salin Baru sebagai perabot.

5 - Klik kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung yang baru dibuat. 5 - Klik Kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung Baru Dibuat.

6 - Padam dinding, tapi tetap salin. 6 - Padam Berwarna, Salin Tetap TAPI.

7 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung pertama. 7 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung Pertama.

Di bawah ini kita melihat bahagian pertama di sebelah kiri bahagian, yang kedua di sebelah kanan. Di Bawah Suami Kita Melihat bahagian Pertama di Sebelah Kiri, kedua-doa bahagian, di Sebelah Kanan.

8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport bahagian pertama. 8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport Pertama bahagian.

9 - Pada paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah. 9 - PADA Paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah.

Page 9 Page 9

10 - Selesai pengimport. 10 - pengimport Selesai.

11 - Berikan atap ketinggian 100 cm, kemudian putar dan hati-hati posisi itu pada 11 - ketinggian atap Berikan 100 cm, kemudian Main dan hati-hati di Posisi ITU

koordinat 100.250. koordinat 100,250.

12 - Membuat salinan menggunakan CTRL-C dan CTRL-V dan tempat ini pada koordinat 12 - Membuat salinan menggunakan CTRL-C dan CTRL-V dan Tempat koordinat Suami Kesawan

700.250. 700,250.

Sekarang kita ulangi turun prosedur untuk bahagian kedua dari atap. Sekarang Kita ulangi turun Prosedur untuk bahagian kedua Dari atap.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Draw bahagian bumbung pertama sebagai berikut: 2 - Draw bahagian bumbung Pertama sebagai berikut:

- 0.300 untuk 150.150, - untuk 0,300 150,150;

- 150.150 untuk 300.300, - untuk 150,150 300,300;

- 300.300 ke 500.300. - 300,300 ke 500,300.

3 - Pilih semua dinding dan mengubah suai sebagai berikut: 3 - * Semua juga akan membuka Berwarna mengubah dan Suai sebagai berikut:

- Ketinggian menjadi 200 cm; * - menjadi Ketinggian 200 cm; *

- Memberikan sisi kanan dinding warna yang dikehendaki dari langit-langit anda, - Memberikan Kanan warna Sisi Berwarna Yang anda langit-langit diingini;

- Memberikan sisi kiri dinding tekstur yang dikehendaki dari atap anda. - Memberikan Sisi Kiri, tekstur Berwarna Yang dikehendaki Dari atap anda.

4 - Walaupun dipilih, klik Tools → Salin sebagai perabot baru. 4 - Walaupun dipilih, klik Tools → Salin Baru sebagai perabot.

5 - Klik kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung yang baru dibuat. 5 - Klik Kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung Baru Dibuat.

6 - Padam dinding, tapi tetap salin. 6 - Padam Berwarna, Salin Tetap TAPI.

7 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung pertama. 7 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung Pertama.

8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport bahagian pertama. 8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport Pertama bahagian.

9 - Pada paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah. 9 - PADA Paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah.

10 - Selesai pengimport. 10 - pengimport Selesai.

11 - Berikan atap ketinggian 300 cm, kemudian putar dan hati-hati posisi itu. 11 - atap Berikan ketinggian 300 cm, kemudian Main dan hati-hati Posisi ITU.

12 - Membuat salinan menggunakan CTRL-C dan CTRL-V dan tempat ini juga. 12 - Membuat salinan menggunakan CTRL-C dan CTRL-V dan Tempat Juga Suami.

* Walaupun bahagian ini harus 400 cm tinggi (dan luas), kita menggunakan dua bahagian * Suami bahagian Walaupun Harus 400 cm Tinggi (Lebar dan), Kami menggunakan bahagian doa

dari 200 cms untuk memastikan tekstur akan terlihat sama pada seluruh atap. Dari 200 cms untuk memastikan tekstur akan terlihat sama PADA turun atap.

Page 10 Page 10

Ini adalah apa yang seharusnya membuat setakat ini. Ini adalah APA Yang Membuat Suami seharusnya setakat.

Seperti yang anda lihat, kami sudah hampir selesai. Pembongkaran Yang anda modem.jpg, Sudah Selesai hampir Kami. Sekarang kita akan mengisi sisi dan memasukkan beberapa Sekarang Kita akan Mengisi Sisi dan memasukkan beberapa

pintu atau tingkap. Pintu atau tingkap.

Sebelum kita meneruskan, kita akan membuat atap tidak kelihatan. At Kita meneruskan, Kita akan Membuat atap regular tidak kelihatan.

1 - Pilih semua empat bahagian bumbung. 1 - * Semua Empat bahagian bumbung juga akan membuka.

2 - Lakukan klik kanan → perabot Group. 2 - klik Lakukan Kanan → perabot Group.

3 - Jangan klik kanan → perabot Modify dan hapus tanda centang pada kotak Visible. 3 - → klik Kanan perabot Jangan padam tanda dan Tukar Peti PADA Visible.

Kita akan menggunakan segitiga terbalik untuk mengisi di bahagian dinding hilang. Kita akan menggunakan-down segitiga terbalik untuk Mengisi di bahagian Hilang Berwarna.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Masukkan segitiga. 2 - Masukkan segitiga.

3 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan simpan. 3 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan simpan.

4 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport segitiga anda. 4 - Klik Perabot perabot → Import untuk mengimport anda segitiga.

5 - Pada paparan kedua menggunakan hijau Down panah untuk memainkan segitiga. 5 - PADA Paparan kedua menggunakan Down segitiga hijau untuk bermain panah.

6 - Selesai pengimport. 6 - pengimport Selesai.

Ini adalah apa yang harus anda miliki sekarang. Ini adalah APA Yang sekarang anda miliki Harus.

Page 11 Page 11

1 - Masukkan segitiga terbalik ke dalam desain anda. 1 - Masukkan-down segitiga terbalik ke Kesawan anda desain.

2 - Pilih itu, kemudian gunakan klik kanan → perabot Modifikasi untuk membuat perubahan berikut: 2 - ITU akan membuka kemudian gunakan klik Kanan → Tukar perabot untuk Membuat perubahan berikut:

- Tukar Lebar hingga 10 cm. - Tukar Lebar hingga 10 cm.

- Tukar Depth hingga 200 cm. - Tukar Kedalaman hingga 200 cm.

- Tukar Tinggi ke 200 cm. - Tinggi Tukar ke 200 cm.

- Tukar Elevation hingga 100 cm. - Tukar Elevation hingga 100 cm.

- Menetapkan X, Y koordinat 200, 400. - Menetapkan X, Y koordinat 200, 400.

3 - Periksa sama ada berpadanan dengan betul. 3 - Objek yang tidak sama ADA berpadanan betul Artikel Baru. Jika perlu menyesuaikan orientasi. Jika perlu menyesuaikan orientasi.

4 - Gunakan CTRL-C dan CTRL-V untuk membuat salinan dan menempatkannya di 600.400. 4 - Gunakan CTRL-C dan CTRL-V untuk Membuat salinan dan menempatkannya di 600,400.

5 - Pilih kedua-dua segitiga, lakukan klik kanan → perabot Modify dan memberikan baik segitiga 5 - segitiga kedua-doa akan membuka lakukan klik Kanan → perabot Modify dan memberikan kedua-ITU doa segitiga

warna yang dikehendaki. Yang warna dikehendaki.

Untuk menyelesaikan desain anda, pintu memasukkan dan / atau tetingkap ke dinding antara anda dua Untuk menyelesaikan desain, dan memasukkan Pintu / atau ke tetingkap Berwarna ANTARA kedua-doa

miring bahagian bumbung. miring bahagian bumbung.

Jika anda perfeksionis, anda boleh mempertimbangkan peningkatan sebagai berikut. Jika anda perfeksionis, anda mempertimbangkan Boleh peningkatan sebagai berikut.

1 - Tukar segitiga dari lebar 10 cm dengan lebar 5 cm. 1 - Tukar segitiga Dari Lebar 10 cm Lebar Artikel Baru 5 cm. Alih-alih satu Satu Alih-Sarana Rahardja makmur

segitiga di setiap sisi, memasukkan kedua. segitiga di Sisi berkaitan masih berlangsung, kedua-dua memasukkan. Shift satu 2,5 cm kiri, 2,5 lain cms Shift Kiri Satu 2,5 cm, 2,5 cms lain

benar. Benar. Segitiga luar mendapatkan tekstur yang sama seperti dinding. Luar Segitiga tekstur mendapatkan Yang sama Pembongkaran Berwarna. Segitiga dalam mendapatkan mendapatkan Kesawan Segitiga

warna yang sama seperti dinding bahagian atau langit-langit. Yang sama warna Pembongkaran Berwarna langit-langit atau bahagian.

2 - Membuat bumbung bahagian luar sedikit lebih lebar, sehingga mereka melampaui dinding. 2 - Membuat bahagian bumbung Luar sedikit lebih Lebar, sehingga mereka melampaui Berwarna.

Jika anda membuat bahagian bumbung 20 cms yang lebih luas, pastikan anda memindahkan mereka ke luar 10 cm. Jika anda Membuat bahagian bumbung 20 cm Yang Luas lebih, pastikan anda memindahkan mereka ke Luar 10 cm.

Ini termasuk tebal dinding dan kelihatan lebih realistik. Ini termasuk dan kelihatan realistik Berwarna lebih tebal.

3 - Re-desain atap, membuat sisi miring lagi, sehingga mencipta overhang bagi 3 - Re-desain atap, Buat Lagi Sisi miring, sehingga mencipta untuk menggantung

atap. atap. Hal ini juga menambah realisme ke desain anda. Suami hal Juga Menambah realisme ke desain anda.

Nota Nota

Atap direka memiliki sisi miring pada sudut 45 darjah. Atap direka mempunyai Sisi Sudut PADA condong 45 darjah. Hal ini Ini

bermakna anda boleh dengan mudah merosakkan bumbung direka untuk mengakomodasi atap bermakna anda Artikel Baru Boleh merosakkan bumbung Cari Syarat masuk direka untuk mengakomodasi atap

dengan cerun yang berbeza. Artikel Baru cerun Yang berbeza. Ini adalah masalah dari beberapa matematik (agak sederhana). Masalah Ini adalah beberapa Dari Yang agak Ringkas) matematik (.

Malangnya, aku sangat buruk pada matematik, sehingga anda akan harus mencari tahu untuk Sangat Malangnya, Aku Buruk PADA matematik, sehingga anda akan Harus Cari untuk industri tahu

sendiri bagaimana untuk melakukannya. Sendiri bagaimana untuk melakukannya.

Ini adalah gambar-gambar yang dihasilkan: tutorial_slope_ch3.sh3d Ini dihasilkan adalah gambar-gambar Yang: tutorial_slope_ch3.sh3d

Page 12 Page 12

4 - Miring langit-langit dengan atap tegak lurus 4 - Miring tegak lurus Artikel Baru atap langit-langit

Ini adalah bagaimana hasil akhir dari latihan ini akan terlihat: Ini adalah bagaimana Penambahan Hasil Dari latihan Suami akan terlihat:

Mari kita mulai dengan gambar dinding, membelah mereka, dan memberi mereka tinggi badan mereka. Mari Kita Mulai gambar Artikel Baru Berwarna, mereka membelah, dan memberi mereka Tinggi badan mereka.

1 - Gambarkan ruangan 800x500 cm (cms) dengan dinding 250 cm dan 10 cm tinggi 1 - bilik gambarkan 800x500 cm (cms) Artikel Baru Berwarna Tinggi 250 cm dan 10 cm

tebal. tebal. Draw mengikut arah jam, bermula pada koordinat 0,0. Draw mengikut selai Arah, bermula PADA koordinat 0,0. Edit dinding koordinat untuk membuat Membuat Berwarna Edit untuk koordinat

Pastikan sudut koordinat anda persis 0,0 dan 800.500. Pastikan anda Sudut koordinat 0,0 Persis dan 800,500.

2 - Pilih dinding kiri dan gunakan klik kanan → dinding Split untuk membahagi menjadi dua. 2 - Hold down Ctrl Berwarna Kiri, dan gunakan klik Kanan → Berwarna Split untuk membahagi menjadi doa.

3 - Lakukan hal yang sama dengan dinding yang tepat. 3 - Lakukan Artikel Baru Yang sama hal Berwarna Kanan.

4 - Dari kedua-dua dinding, membuat lereng bahagian bawah 100-250 cm, bahagian atas dari 4 - Dari Berwarna kedua-doa, Membuat Bawah bahagian Cerun 100-250 cm, Atas bahagian Dari

250-100 cm. 250-100 cm.

5 - Pilih dinding panjang lebih rendah dan menggunakan klik kanan → Split dinding untuk membahagi dua kali sehingga 5 - Bawah Berwarna lama juga akan membuka dan klik Kanan → Split Berwarna untuk membahagi doa kali sehingga

Anda mempunyai tiga bahagian dinding. Anda mempunyai Tiga bahagian Berwarna.

6 - Pilih bahagian dinding tengah dan menukar koordinat X 250 dan 550 cm. 6 - bahagian Tengah juga akan membuka Berwarna koordinat dan menukar X 250 dan 550 cm.

7 - Sekarang gunakan klik kanan → dinding Split untuk membahagi bahagian tengah dua. 7 - sekarang gunakan → Kanan klik Berwarna Split untuk berdoa membahagi bahagian Tengah.

8 - Pilih bahagian kiri dinding anda hanya split dan membuatnya miring 200-350 8 - bahagian Kiri, anda juga akan membuka split membuatnya Hanya Berwarna dan miring 200-350

cms. cms. Ulangi langkah ini untuk bahagian lain. Ulangi Langkah Suami untuk bahagian lain.

9 - Pilih bahagian paling kiri dari dinding yang lebih rendah dan perubahan Tinggi 100 cm. 9 - juga akan membuka bahagian pagar Kiri Berwarna cm Tinggi Dari Yang lebih rendah perubahan dan 100.

Ulangi langkah ini untuk bahagian paling kanan. Ulangi Langkah Suami bahagian untuk pagar Kanan.

Page 13 Page 13

dinding anda sekarang harus kelihatan seperti ini. Suami sekarang kelihatan Harus Pembongkaran Berwarna anda.

Sekarang kita akan membuat bahagian bumbung. Sekarang Kita akan Membuat bahagian bumbung. Ini adalah trik yang dapat kita lakukan berkat Ini adalah trik dapat Berkat Yang Kita lakukan

CopyAsNewFurniture plug-in. CopyAsNewFurniture plug-in. Kita akan bermula dengan atap untuk bumbung tersebut. Kita akan bermula Artikel Baru atap untuk bumbung tersebut.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Draw bahagian bumbung pertama sebagai berikut: 2 - Draw bahagian bumbung Pertama sebagai berikut:

- 0,0 untuk 150.150 - 0,0 untuk 150,150

- 150.150 untuk 300,0 - 150,150 untuk 300,0

3 - Pilih dinding kiri dan mengubahsuai sebagai berikut: 3 - Hold down Ctrl Kiri Berwarna dan mengubahsuai sebagai berikut:

- Tinggi di awal harus 100 cm. - Tinggi Harus di akhir 100 cm.

- Tinggi akhir harus 250 cm. - Penambahan Tinggi Harus 250 cm.

- Berikan sisi kiri dinding warna yang dikehendaki dari langit-langit anda. - Berikan Sisi Kiri, Yang warna Berwarna dikehendaki Dari langit-langit anda.

- Berikan sisi kanan dinding tekstur yang dikehendaki dari atap anda. - Berikan Kanan Sisi Berwarna tekstur Yang dikehendaki Dari anda atap.

- Ulangi untuk dinding kanan, tetapi pertukaran tinggi pada awal dan akhir. - Ulangi untuk Berwarna Kanan, tetapi pertukaran dan Penambahan Tinggi PADA akhir.

4 - Dengan kedua dinding dipilih, klik Tools → Salin sebagai perabot baru. 4 - kedua untuk Artikel Berwarna dipilih, klik Tools → Salin Baru sebagai perabot.

5 - Klik kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung yang baru dibuat. 5 - Klik Kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung Baru Dibuat.

6 - Padam dinding, tapi tetap salin. 6 - Padam Berwarna, Salin Tetap TAPI.

7 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung pertama. 7 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung Pertama.

8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport bahagian pertama. 8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport Pertama bahagian.

9 - Pada paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah. 9 - PADA Paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah.

10 - Selesai pengimport. 10 - pengimport Selesai.

Page 14 Page 14

Ini adalah bagaimana bahagian bumbung yang pertama akan terlihat ketika digambarkan sebagai dinding (kiri) dan selepas Ini adalah bagaimana bahagian bumbung Yang Pertama akan terlihat ketika digambarkan sebagai Berwarna (Kiri) dan selepas

mengimport dan berputar (kanan). dan mengimport berputar (Kanan).

11 - Pilih atap dan mengubahsuai sifat sebagai berikut: 11 - atap juga akan membuka dan mengubahsuai Sifat sebagai berikut:

- Tukar X, Y koordinat 400.375. - Tukar X, Y koordinat 400,375.

- Laman elevasi ke 200. - Laman ke elevasi 200.

- Semak orientasi yang benar, jika perlu memainkan atap. - Semak Yang Benar orientasi, jika perlu memainkan atap.

Ini adalah apa yang seharusnya terlihat seperti. Ini adalah APA Pembongkaran Yang seharusnya terlihat.

Page 15 Page 15

Sekarang mari kita membuat bahagian bumbung kedua. Sekarang mari Kita Buat bahagian bumbung kedua.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Draw bahagian bumbung pertama sebagai berikut: 2 - Draw bahagian bumbung Pertama sebagai berikut:

- 0,0 untuk 250.250 - 0,0 untuk 250,250

- 250.250 untuk 400.100 - 250,250 400,100 untuk

3 - Pilih dinding kiri dan mengubahsuai sebagai berikut: 3 - Hold down Ctrl Kiri Berwarna dan mengubahsuai sebagai berikut:

- Tinggi harus 150 cm. - Harus Tinggi 150 cm.

4 - Pilih dinding kanan dan mengubahsuai sebagai berikut: 4 - Kanan juga akan membuka dan Berwarna mengubahsuai sebagai berikut:

- Tinggi di awal harus 150 cm. - Tinggi Harus di akhir 150 cm.

- Tinggi akhir harus 1 cm. - Penambahan Tinggi Harus 1 cm.

5 - Pilih kedua-dua dinding dan mengubah suai sebagai berikut: 5 - kedua-dua doa-juga akan membuka Berwarna mengubah dan Suai sebagai berikut:

- Berikan sisi kiri dinding warna yang dikehendaki dari langit-langit anda. - Berikan Sisi Kiri, Yang warna Berwarna dikehendaki Dari langit-langit anda.

- Berikan sisi kanan dinding tekstur yang dikehendaki dari atap anda. - Berikan Kanan Sisi Berwarna tekstur Yang dikehendaki Dari anda atap.

6 - Dengan kedua dinding dipilih, klik Tools → Salin sebagai perabot baru. 6 - kedua dipilih untuk Artikel Berwarna, klik Tools → Salin Baru sebagai perabot.

7 - Klik kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung yang baru dibuat. 7 - Klik Kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung Baru Dibuat.

8 - Padam dinding, tapi tetap salin. 8 - Padam Berwarna, Salin Tetap TAPI.

9 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung pertama. 9 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung Pertama.

10 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport bahagian pertama. 10 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport Pertama bahagian.

11 - Pada paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah. 11 - PADA Paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah.

12 - Selesai pengimport. 12 - pengimport Selesai.

Ini adalah bagaimana bahagian bumbung kedua akan terlihat ketika digambarkan sebagai dinding (kiri) dan setelah bagaimana bumbung Ini adalah bahagian kedua akan terlihat ketika digambarkan sebagai Berwarna (Kiri) dan selepas

mengimport dan berputar (kanan). dan mengimport berputar (Kanan).

Page 16 Page 16

13 - Pilih bumbung yang diimport dan memodifikasi sebagai berikut: 13 - bumbung juga akan membuka dan mengubah Yang diimport sebagai berikut:

- Tukar X, Y koordinat 327.200. - Tukar X, Y koordinat 327,200.

- Menetapkan ketinggian sekitar 200 cm. - Tetapkan ketinggian sekitar 200 cm.

- Main sehingga bahagian dengan betul alligns dengan atap atap. - Main bahagian sehingga betul Artikel Baru Artikel Baru alligns atap atap.

14 - Salin bumbung menggunakan CTRL-C dan CTRL-V. 14 - Salin bumbung menggunakan CTRL-C dan CTRL-V.

15 - Pilih atap dan mengubahsuai sebagai berikut: 15 - atap juga akan membuka dan mengubahsuai sebagai berikut:

- Tukar X, Y koordinat 473.200. - Tukar X, Y koordinat 473,200.

- Pasang tanda pada kotak-cek bentuk cermin. - Pasang tanda PADA Peti-cek Bentuk Cermin.

- Main sehingga bahagian dengan betul sejajar dengan atap atap. - Utama sehingga bahagian Artikel Baru Artikel Baru betul Selaras atap atap.

Ini adalah bagaimana seharusnya terlihat sekarang. Ini adalah bagaimana seharusnya terlihat sekarang.

Kita sudah bersedia untuk membuat dua bahagian terakhir dari atap. Kita Sudah bersedia untuk Membuat bahagian bumbung terkini doa.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Draw bahagian bumbung pertama sebagai berikut: 2 - Draw bahagian bumbung Pertama sebagai berikut:

- 0,0 untuk 250.250 - 0,0 untuk 250,250

- 250.250 untuk 500,0 - 250,250 untuk 500,0

3 - Pilih kedua-dua dinding dan mengubah suai sebagai berikut: 3 - kedua-dua doa-juga akan membuka Berwarna mengubah dan Suai sebagai berikut:

- Tinggi harus 250 cm. - Harus Tinggi 250 cm.

- Berikan sisi kiri dinding warna yang dikehendaki dari langit-langit anda. - Berikan Sisi Kiri, Yang warna Berwarna dikehendaki Dari langit-langit anda.

- Berikan sisi kanan dinding tekstur yang dikehendaki dari atap anda. - Berikan Kanan Sisi Berwarna tekstur Yang dikehendaki Dari anda atap.

4 - Dengan kedua dinding dipilih, klik Tools → Salin sebagai perabot baru. 4 - kedua untuk Artikel Berwarna dipilih, klik Tools → Salin Baru sebagai perabot.

5 - Klik kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung yang baru dibuat. 5 - Klik Kanan → Tampal untuk memasukkan bahagian bumbung Baru Dibuat.

6 - Padam dinding, tapi tetap salin. 6 - Padam Berwarna, Salin Tetap TAPI.

7 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung pertama. 7 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan menyimpan bahagian bumbung Pertama.

8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport bahagian pertama. 8 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport Pertama bahagian.

9 - Pada paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah. 9 - PADA Paparan kedua menggunakan panah hijau untuk memainkan atap 90 darjah.

10 - Selesai pengimport. 10 - pengimport Selesai.

Page 17 Page 17

11 - Pilih bumbung yang diimport dan memodifikasi sebagai berikut: 11 - bumbung juga akan membuka dan mengubah Yang diimport sebagai berikut:

- Tukar X, Y koordinat 125.250. - Tukar X, Y koordinat 125,250.

- Menetapkan ketinggian 100 cm. - Tetapkan ketinggian 100 cm.

- Main sehingga bahagian dengan betul alligns dengan atap atap. - Main bahagian sehingga betul Artikel Baru Artikel Baru alligns atap atap.

12 - Salin bumbung menggunakan CTRL-C dan CTRL-V. 12 - Salin bumbung menggunakan CTRL-C dan CTRL-V.

13 - Pilih atap dan mengubahsuai sebagai berikut: 13 - atap juga akan membuka dan mengubahsuai sebagai berikut:

- Tukar X, Y koordinat 675.250. - Tukar X, Y koordinat 675,250.

- Main sehingga bahagian dengan betul sejajar dengan atap atap. - Utama sehingga bahagian Artikel Baru Artikel Baru betul Selaras atap atap.

Kita hampir selesai. Kita hampir Selesai. Mari kita mengisi lubang-lubang di sisi atap dan beberapa tempat Mari Kita Mengisi lubang-lubang di atap dan beberapa Sisi Tempat

tetingkap. tetingkap.

Sebelum kita meneruskan, kita akan membuat atap tidak kelihatan. At Kita meneruskan, Kita akan Membuat atap regular tidak kelihatan.

1 - Pilih semua empat bahagian bumbung. 1 - * Semua Empat bahagian bumbung juga akan membuka.

2 - Lakukan klik kanan → perabot Group. 2 - klik Lakukan Kanan → perabot Group.

3 - Jangan klik kanan → perabot Modify dan hapus tanda centang pada kotak Visible. 3 - → klik Kanan perabot Jangan padam tanda dan Tukar Peti PADA Visible.

Kita akan menggunakan segitiga terbalik untuk mengisi di bahagian dinding hilang. Kita akan menggunakan-down segitiga terbalik untuk Mengisi di bahagian Hilang Berwarna.

1 - Buka dokumen baru di 3D Sweet Home. 1 - Buka Dokumen Baru di Sweet Home 3D.

2 - Masukkan segitiga. 2 - Masukkan segitiga.

3 - Klik 3D → Eksport ke format OBJ dan simpan. 3 - Klik 3D → eksport ke format OBJ dan simpan.

4 - Klik Furniture perabot → Import untuk mengimport segitiga anda. 4 - Klik Perabot perabot → Import untuk mengimport anda segitiga.

5 - Pada paparan kedua menggunakan hijau Down panah untuk memainkan segitiga. 5 - PADA Paparan kedua menggunakan Down segitiga hijau untuk bermain panah.

6 - Selesai pengimport. 6 - pengimport Selesai.

Ini adalah apa yang harus anda miliki sekarang. Ini adalah APA Yang sekarang anda miliki Harus.

Page 18 Page 18

1 - Masukkan segitiga terbalik ke dalam desain anda. 1 - Masukkan-down segitiga terbalik ke Kesawan anda desain.

2 - Pilih itu, kemudian gunakan klik kanan → perabot Modifikasi untuk membuat perubahan berikut: 2 - ITU akan membuka kemudian gunakan klik Kanan → Tukar perabot untuk Membuat perubahan berikut:

- Tukar Lebar hingga 10 cm. - Tukar Lebar hingga 10 cm.

- Tukar Depth sampai 100 cm. - Tukar Sampai Kedalaman 100 cm.

- Tukar Tinggi ke 100 cm. - Tinggi Tukar ke 100 cm.

- Tukar Elevation hingga 100 cm. - Tukar Elevation hingga 100 cm.

- Menetapkan X, Y koordinat 250, 450. - Menetapkan X, Y koordinat 250, 450.

3 - Periksa sama ada berpadanan dengan betul. 3 - Objek yang tidak sama ADA berpadanan betul Artikel Baru. Jika perlu menyesuaikan orientasi. Jika perlu menyesuaikan orientasi.

4 - PENGGUNA CTRL-C dan CTRL-V untuk membuat salinan dan menempatkannya di 550.450. 4 - PENGGUNA CTRL-C dan CTRL-V untuk Membuat salinan dan menempatkannya di 550,450.

5 - Pilih kedua-dua segitiga, lakukan klik kanan → perabot Modify dan memberikan baik segitiga 5 - segitiga kedua-doa akan membuka lakukan klik Kanan → perabot Modify dan memberikan kedua-ITU doa segitiga

warna yang dikehendaki. Yang warna dikehendaki.

Untuk menyelesaikan desain anda, pintu memasukkan dan / atau tetingkap ke dinding antara anda dua Untuk menyelesaikan desain, dan memasukkan Pintu / atau ke tetingkap Berwarna ANTARA kedua-doa

miring bahagian bumbung. miring bahagian bumbung.

Jika anda perfeksionis, anda boleh mempertimbangkan peningkatan sebagai berikut. Jika anda perfeksionis, anda mempertimbangkan Boleh peningkatan sebagai berikut.

1 - Tukar segitiga dari lebar 10 cm dengan lebar 5 cm. 1 - Tukar segitiga Dari Lebar 10 cm Lebar Artikel Baru 5 cm. Alih-alih satu Satu Alih-Sarana Rahardja makmur

segitiga di setiap sisi, memasukkan kedua. segitiga di Sisi berkaitan masih berlangsung, kedua-dua memasukkan. Shift satu 2,5 cm kiri, 2,5 lain cms Shift Kiri Satu 2,5 cm, 2,5 cms lain

benar. Benar.

No comments:

Post a Comment